Original title:
Využití melodických nástrojů v hudebních činnostech dětí předškolního věku
Translated title:
The use of melodic instruments in musical activities of preschool children.
Authors:
ORŠLOVÁ, Jiřina Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tématem bakalářské práce je hudebnost dětí v předškolním věku a jejich schopnost pracovat i s obtížnějšími melodickými nástroji. Teoretická část je zaměřena na vymezení pojmu hudebnost, hudební vývoj dítěte od narození do šesti let, hudební tvořivost a vliv hudby na zdárný vstup do ZŠ. Další nedílnou součástí teoretické části je rozdělení Orffovského instrumentáře, jeho správného pojmenování a metodika hry. Cílem praktické části je ukázka možností k využití melodických nástrojů u dětí předškolního věku na konkrétních písních a jeho začlenění do tematického hudebně-pohybového vystoupení. Šetření proběhlo kvalitativní, metodou zúčastněného, nestrukturovaného pozorování, doplněného fotografiemi a videozáznamem. Využití melodických nástrojů jsem vyhodnotila jako splnitelné a za předpokladu fundovaného vedení, vhodné.The theme of the thesis is the musicality of preschool age children and their ability to work with even more difficult melodic instruments. The theoretical part is focused on defining the concept of musicality, musical development of children from birth to 6 years, musical creativity and the influence of music on the successful entry into primary school. Another integral part of the theory is a division of Carl Orff instrumentation, its correct name and methodology games. The aim of the practical part is an exhibition of the use of melodic instruments by preschool children to particular songs and its integration into the thematic musical locomotor performance. The survey was conducted qualitatively by a method of an involved and unstructured observation, supplemented by photographs and video footage. I have evaluated the use of melodic instruments as achievable and appropriate provided by an informed leadership.
Keywords:
children; creativity; instrumental activities; Kindergarten; music; musical performance; musicality; Orff instruments; song; teacher; děti; hudba; hudebnost; hudební vystoupení; instrumentální činnosti; mateřská škola; Orffovy nástroje; píseň; tvořivost; učitelka Citation: ORŠLOVÁ, Jiřina. Využití melodických nástrojů v hudebních činnostech dětí předškolního věku. České Budějovice, 2016. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/42496