Název:
Očekávání rodičů od učitele MŠ a realita
Překlad názvu:
Parents expectations from kindergarten teacher and reality
Autoři:
ŠÍMOVÁ, Hana Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá rolemi a kompetencemi učitelů mateřské školy. Primárním zájmem této práce je porovnat pohled rodičů na kompetence a role učitele s názory učitelů v praxi. Teoretická část prezentuje některé definice kompetencí a rolí učitele a dítěte předškolního věku. Dále se věnuje popisu a srovnání pohledů jednotlivých autorů na role a kompetence učitele mateřské školy. Zabývá se též kompetencemi dětí předškolního věku v souvislosti se snahou učitele o jejich maximální rozvoj. Okrajově se též věnuje problematice vytvoření profesního standardu učitele v mateřské škole a v návaznosti na to i návrhu kariérního systému učitele. Praktická část uvádí výsledky smíšeného výzkumu, ve kterém bylo nejprve pomocí dotazníků mezi rodiči zjištěno očekávání rodičů na kompetence a role učitele mateřské školy. V další části výzkumu byly provedeny rozhovory s učiteli mateřské školy, při kterých byly diskutovány výsledky dotazníkového šetření a byly zjišťovány názory a postoje učitelů k těmto výsledkům.The present bachelor thesis deals with the roles and competencies of preschool teachers. Its main aim is to compare parents' view of the competencies and of the role of teacher with the opinions of the teachers. The theoretical part introduces several definitions of the competencies and roles of the teacher and preschool children. It further provides a description and comparison of the opinions of individual authors on the roles and competencies of a preschool teacher. It also deals with the competencies of preschool children in relation to the teacher's effort to develop these competencies to the maximum extent possible. The thesis also briefly comments on the issue of creating professional standards for preschool teachers and the proposal of a teacher career system related to it. The practical part presents the results of a mixed-mode survey which first used questionnaires for parents to find out about their expectations of the competencies and roles of a preschool teacher. In the next part of the survey, interviews with preschool teachers were conducted. During these interviews were discussed the results of the questionnaires and the teachers' views of and opinions on these results were collected.
Klíčová slova:
kompetence dětí; kompetence učitele; požadavky rodičů; role učitele; vzdělávání; children's competencies; education; parents' requirements; role of the teacher; teacher's competencies Citace: ŠÍMOVÁ, Hana. Očekávání rodičů od učitele MŠ a realita. České Budějovice, 2016. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/38082