Název:
Výchova k ekologické odpovědnosti v mateřské škole
Překlad názvu:
Enviromental responsibility in pre-schoool education
Autoři:
ŠTÍPKOVÁ, Jana Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] ABSTRAKT Bakalářská práce je rozdělena do dvou částí. První, která je teoretická, se zabývá obecným popisem pojmu environmentální výchova a snaží se shrnout základní směry a přístupy v environmentální výchově. Tato část byla sestavena na základě studia odborné literatury a stala se východiskem pro zpracování druhé stěžejní části bakalářské práce. Jádrem praktické, aplikační části, jsou návrhy praktického vyučování, které si kladou za cíl vést k ekologické odpovědnosti. Praktická část je rozdělena do projektů s tématy: Voda, Les, Louka, Odpady, Zahrada v MŠ a Zvířata. Tyto projekty lze realizovat postupně v průběhu celého školního roku, který je nazván Rok se Skřítkem Medovníčkem, což je postava, která provází děti v mateřské škole v průběhu celého školního roku. Praktická část obsahuje rovněž fotografie, které dokumentují jednotlivé činnosti. Ke každému projektu je uveden příklad vyučovací metody s didaktickým popisem. Práce má za cíl nejen nastínit a stručně shrnout přístupy k environmentální výchově, ale rovněž na jejich základě a na základě studia literatury zpracovat praktické výstupy a náměty, na jejichž základě dětem přiblížit praktickou formou environmentální vyučování. Práce se rovněž snaží zdůraznit fakt, že nejen znalost přírody a environmentální tematiky, ale hlavně láska a respekt k ní může vychovat ekologicky odpovědného jedince. ABSTRAKT The thesis is divided into two parts. The first part is theoretical and it deals with a general description of the term of enviromental education. The effort of the first part is to summarize the main trends and approaches in enviromental education. This part of the thesis is based on the study of technical literature and it becomes the base for the processing of the second crucial part. The core of the practical application part of the thesis are suggestions of practical training which aim is to lead to environmental responsibility. The practical part is divided into projects with these themes: Water, Forest, Meadow, Waste, Garden in kindergarten and Animals. These projects can be realized gradually during the school year which is called "the Year of the Elf Medovníček". The Elf Medovníček is a character that accompanies children in kindergarten during the school year. The practical part also contains photographs illusrtating the activities. An example of teaching methods and their didactic description is stated to each project. The objective of the thesis is not only to sketch and sum up the approaches to environmental education, but also to process practical outputs and subjects by studying the bases of enviromental approaches and literature. The practical outputs and subjects should give children insight into the practical enviromental education. This diploma thesis makes the efforts to highlight the fact that not only knowledge of nature and environmental topics, but mainly love and esteem for it may raise environmentally responsible person.
Klíčová slova:
ekologická etika; ekologie; environmentální vyučování v praxi; KLÍČOVÁ SLOVA Environmentální výchova; výchova k odpovědnosti; ecology; education for responsibility; environmental education in practical cases; KEY WORDS Environmental education; morality in ecology Citace: ŠTÍPKOVÁ, Jana. Výchova k ekologické odpovědnosti v mateřské škole. České Budějovice, 2015. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/37859