Original title:
Využití herecké akce v animaci
Translated title:
Using real-life performance in animation
Authors:
Berger, Marek ; PIXA, Libor (advisor) ; KLIMT, Aurel (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] V této práci charakterizuji a porovnávám technologie, díky nimž se v současnosti stírají hranice mezi animovaným a hraným filmem. Od tradiční rotoskopie k nejmodernějším podobám performance capture, využívaným především v hraném trikovém filmu. Tyto exaktní, poloautomatické metody konfrontuji s příklady ruční animace, které rovněž bohatě využívají předehraných videoreferencí. Uvádím konkrétní filmové tituly, na nichž demonstruji více či méně vydařené přístupy a metody. Namísto technologické problematiky se zde zabývám spíš přístupem estetickým, konkrétně animací a designem charakterů v různých podobách mezi naprostým realismem a silnou stylizací. Poukazuji především na problematičnost doslovného přepisu herecké akce do animované podoby se všemi úskalími, které z této náročné techniky logicky vyplývají.In this thesis I analyze and compare the technologies, which are responsible for wiping off the boundaries between animated movies and movies with real-life actors. From the traditional form of rotoscoping to the most recent forms of the performance capture, used mostly for feature trick movies. I do compare these exact, half-automatic methods with some examples of classical animation that also works with pre-acted videoreferences a lot. I give some examples of movies that rely on more or less successful methods and approaches. Instead of technological issues, I focus on the aesthetical approach, such as the animation and the character design in different forms, between the total realism and strong stylization. I point especially on the big problems with transferring the real-life action literally to the animation, and the troubles resulting from this difficult method
Keywords:
americká kinematografie; analýzy filmových děl; animační technologie; animovaný film; Cameron, James, 1954-; filmová animace; filmová teorie; filmoví režiséři; malíři; počítačová animace; Rockwell, Norman, 1894-1978; rotoskopie; Zemeckis, Robert, 1952-; česká kinematografie
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/8759