Název:
Uplatnění nástrojů a metod strategického řízení
Překlad názvu:
Utilization of strategic management tools and techniques
Autoři:
Afonina, Anna ; Kubíčková, Lea (oponent) ; Spáčil, Vojtěch (oponent) ; Světlík, Jaroslav (oponent) ; Chalupský, Vladimír (vedoucí práce) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2015
Jazyk:
eng
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská
Abstrakt: [eng][cze]
Cílem disertace je ověřit existenci vztahu mezi využitím analytických nástrojů strategického řízení a výkonností podniků. Za tímto účelem bylo třeba nejdříve definovat množinu analytických nástrojů strategického řízení, které jsou v soudobé praxi našich firem nejčastěji používané a nalézt způsob, kterým lze hodnotit výkonnost podniků. K tomuto účelu byly připraveny dva výzkumy: výsledkem prvního bylo zjištění nejčastěji používaných analytických nástrojů strategického řízení a faktorů, které jejich využití ovlivňují, t.j. jejich znalost, spokojenost s nimi a velikost podniků. Výsledkem druhého výzkumu bylo navržení nového způsobu multikriteriálního hodnocení podnikového výkonu. Pomocí analýzy hlavních komponent (principal component analysis) byly definovány čtyři skupiny ukazatelů, které umožňují komplexní posouzení podnikového výkonu: ukazatele finanční výkonnosti, konkurenční pozice, orientace na zákazníky a organizační integrity. S použitím regresní analýzy (stepwise regression analysis) byl prokázán pozitivní vliv využití analytických nástrojů strategického řízení na výkonnost podniků.
The aim of this dissertation is to identify and explore the relationships between strategic management tools and techniques and organizational performance. Therefore, at first it was necessary to define the set of strategic management tools and techniques that are most frequently used in current managerial practice among Czech companies, as well as to find a way of measuring organizational performance. Two empirical researches have been conducted: the result of the first research was the identification of the most popular management tools and techniques as well as factors which influence their utilization, namely managerial awareness, satisfaction with them and company size. As a result of the second research, a multidimensional framework of company performance measurement was proposed. Using principal component analysis, four groups of organizational performance outcomes were indicated: financial performance, competitive positioning, customer orientation and organizational integrity. By using stepwise regression analysis, the research confirms that the utilization of strategic management tools and techniques has a positive impact on organizational performance outcomes.
Klíčová slova:
competitive positioning; customer orientation; financial performance; management tools and techniques; organizational integrity; organizational performance; relationship between strategic management tools and techniques and organizational performance; Strategic management; finanční výkonnost; konkurenční pozice; nástroje strategického řízení; organizační integrita; orientace na zákazníka; Strategické řízení; vliv využití nástrojů strategického řízení na výkonnost podniků; výkonnost podniků
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/43456