Original title:
Komplexní systém pro analýzu silniční nehody - - střet dvou automobilů na křižovatce
Translated title:
Complex System of Traffic Accident Analysis - - Collision of Vehicles on the Crossroad
Authors:
Semela, Marek ; Kolíbal, Zdeněk (referee) ; Prochazka, Eduard (referee) ; Bradáč, Albert (advisor) Document type: Doctoral theses
Year:
2009
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Práce se zabývá problematikou soudně znalecké technické analýzy silničních nehod, konkrétně vytvořením komplexní metodiky pro analýzu dopravních nehod na křižovatkách. V práci jsou definovány pojmy komplexní systém a komplexní analýza nehody, jsou definovány technicky přijatelné hodnoty důležitých vstupních hodnot, jsou rozděleny nehody na křižovatkách a k jednotlivým typům jsou navrženy metodické postupy řešení. Práce upozorňuje na problematické znalecké postupy, navrhuje skladbu znaleckého posudku v případě nehody na křižovatce a obsahuje metodiku postupu měření obvyklého pohybu na křižovatce a doporučení pro znalecké postupy.
Thesis deals with problems of forensic technical analysis of traffic accidents, concretely with creation of complex methodology for analysis of traffic accidents of vehicles on the crossroad. There are defined terms of "complex system and complex analysis of traffic accident", technically acceptable range of important input values, systematization of accidents on the crossroad with methodologies in the thesis. Thesis shows problematical expert procedures, suggests scheme of expert evidence and includes methodology of measurement of common movement of vehicles on the crossroad and recommendation for expert procedures.
Keywords:
collision of vehicles; crossroad collision; forensic engineering; traffic accident; dopravní nehoda; soudní inženýrství; střet na křižovatce; střet vozidel
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/14447