Original title:
Konstrukce experimentálního zařízení pro studium mazání okolků kolejových vozidel
Translated title:
Design of Wheel Flange Lubrication Experimental Apparatus
Authors:
Nepovím, Radovan ; Dzimko, Marián (referee) ; Hartl, Martin (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Diplomová práce se zabývá konstrukčním návrhem a praktickou realizací experimentálního zařízení pro studium mazání okolků kolejových vozidel. Experimentální zařízení, v modelové situaci 1:1, využívá ke studiu chování maziva v kontaktu okolek – kolejnice optickou interferometrii. Jedná se o inovativní přístup, který nebyl doposud pro tyto experimenty využit. Cílem budoucího měření na zařízení je stanovení minimální dávky ekologického maziva v kontaktu kolejnice – okolek za variantních podmínek, kdy nedojde k prolomení mazacího filmu. Zařízení umožňuje měřit opotřebení reálné kolejnice. Práce obsahuje přehled zařízení pro studium mazání okolků kolejových vozidel, charakteristiku kontaktu okolek – kolejnice, popis vlivu mazání na opotřebení a akustickou emisi a detailní popis experimentálního zařízení.
The diploma thesis deals with construction design and practical realisation of experimental apparatus for investigation of wheel flange track vehicle lubrication. Experimental apparatus in full-scale uses optical interferometry for investigation of lubrication behaviour in wheel flange contact. It is an innovative approach which has not been used for such experiments so far. The aim of the following measurement with this apparatus is to determine the minimal amount of ecological lubrication in wheel flange contact under certain conditions when there is no lubrication film interruption. The apparatus enables to measure real rail wear. This work contains the apparatus description for the study of wheel flange lubrication, wheel flange contact specifications, the description of its influence on wear and acoustic emission, and a detailed description of the experimental apparatus.
Keywords:
Friction; Full – Scale Wheel/Rail Test Stand; Wear Optical Interferometry; Wheel Flange Lubrication; Wheel/Rail Contact; experimentální zařízení v modelové situaci 1:1; Kontakt kolo - kolejnice; mazání okolků; opotřebení; optická interferometrie; tření
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/5641