Original title:
Deformační a napjatostní analýza nárazníkové částí automobilu při rázovém zatěžování
Translated title:
Strain and stress analysis of the car buffer zone under impact loading
Authors:
Nedělka, Pavel ; Obdržálek, Vít (referee) ; Vrbka, Jan (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Diplomová práce se zabývá výpočtovým modelováním deformaeni-napi»ových stavu přední deformační zóny závodního auta při podmínkách rázového zatížení užitím metody konečných prvků. Tento typ úlohy se řadí mezi rychlé dynamické dije, a proto byl použit řešič s explicitní formulací metody konečných prvků. Pro výpočet byl použit program LS-DYNA. Cílem práce je posouzení vlivu této deformační struktury na změnu kinetické energie vozu a množství pohlcené energie při čelním nárazu.
The master thesis deals with a stress-strain analysis of the front crash structure of a race car by using the finite element method. The structure is loaded by an impact loading. This type of analysis belongs to the transient analysis so the explicit formulation of the finite element method is used. The LS-DYNA software was used for calculations. The goal of this thesis is to express the influence of the crash structure to the change of the car's kinetic energy as well as the amount of absorbed energy in case of frontal impact.
Keywords:
crash structure; explict method; FEM; impact; LS-DYNA; strain; Stress; deformace; deformační zóna; explicitní metoda; LS-DYNA; MKP; Napětí; ráz
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/21102