Original title:
Optimalizace výfukového potrubí zážehového motoru
Translated title:
Optimalization of Exhaust Manifold for SI Engine
Authors:
Prášek, Martin ; Beran, Martin (referee) ; Svída, David (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Diplomová práce je zaměřena na optimalizaci stávajícího, popř. návrh nového výfukového traktu u vozu Volkswagen Polo pohybující se v seriálu rally-crossové divize A1. Vůz je poháněn koncernovým, vodou chlazeným, atmosférickým motorem o objem 1 599 ccm. Pro dosažení cílů jsou zde aplikovány poznatky jak teoretického charakteru (analytické výpočty), tak zejména moderní přístupy pomocí softwarového prostředí od fy Lotus. Úpravy výfukového systému jsou koncipovány tak, aby vyhovovaly všem regulím sportovního sdružení FIA.
The master thesis is focused on optimizing existing or proposal for a new exhaust tracts on the Volkswagen Polo moving series rally-cross A1 division. The car is powered by concern, water-cooled, atmospheric engine capacity 1599 ccm. To achieve the objectives of the lessons are applied as a theoretical nature (analytical calculation), especially the advanced approaches of the software environment from the firm Lotus. Exhaust treatment systems are designed to suit all rules FIA Sports Association.
Keywords:
exhaust; exhaust pipe; optimization; power; prime wave; resonance; secondary wave; speed of sound; optimalizace; primární vlna; rezonance; rychlost zvuku; sekundární vlna; svody; výfuk; výkon
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/10114