Original title:
Strategy of handling stress by the basic schools teachers
Translated title:
Strategie zvládání stresu u učitelek záklaadních škol
Authors:
Řehulková, Oliva ; Řehulka, Evžen Document type: Papers Conference/Event: Teachers and Helath, Brno (CZ), 2003-09-25 / 2003-09-26
Year:
2004
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] This essay presents some facts about handling stress by basic school female teachers, based on researches from 1992 and 2002 that were carried out using the same method, and on the research that was carried out using the SVF 78 questionnaire (the strategy of handling stress) by W. Janek and G. Erdmann. Comparing all the data allows comparatively unified interpretation that points out to the importance of social support and alternate activities when handling stress on the part of basic school female teachers and on taking care of more extensive usage of positive coping strategies.Studie uvádí poznatky o zvládání stresu u učitelek základních škol, a to jednak na základě výzkumů v letech 1992 a 2002, který byl proveden stejnou metodou výzkumu v roce 2004, který byl proveden dotazníkem SVF 78 ( strategie zvládání stresu) od W. Janka a G. Erdemannové. Srovnání všech údajů umožňuje relativně jednotnou prezentaci, která ukazuje na důležitost sociální opory a náhradních aktivit při zvládání stresu u učitelek základních škol a na péči o větší využívání pozitivních copingových strategií.
Keywords:
coping strategies; phonetics; Stress; teacher´s stress; fonetika Project no.: IAA7025403 (CEP), KSK9058117 (CEP), CEZ:AV0Z7025918 (CEP) Funding provider: GA AV ČR, GA AV ČR Host item entry: Teachers and Helath, ISBN 80-210-3634-6
Institution: Institute of Psychology AS ČR
(web)
Document availability information: Fulltext is available at the institute of the Academy of Sciences. Original record: http://hdl.handle.net/11104/0017516