Original title:
Analýza ziskovosti prodejních kanálů (na příkladu konkrétní společnosti)
Translated title:
Profitability analysis of the sales channels (implemented in specific company)
Authors:
Gejdoš, Matúš ; Král, Bohumil (advisor) ; Menšík, Michal (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá analýzou ziskovosti obchodních kanálů společnosti Decodom, spol. s r.o. Práce je primárně zaměřena na využití techniky Activity Based Costing pro měření výkonnosti obchodních kanálů společnosti. Hlavním cílem práce je provést analýzu vypovídací schopnosti kalkulačního systému ve společnosti a zpracovat návrh kalkulačního vzorce, vycházejícího z metody Activity Based Costing. Cíl je dosažen analýzou současného stavu ve společnosti, navržením modelu založeného na nákladové náročnosti aktivit a návrhem nového kalkulačního vzorce založeného na této metodě. V práci je zhodnocen přínos obchodních kanálů v podobě pilotního projektu, který je proveden na vzorku kuchyňského sortimentu produktové linie Decoplan. Práce se dělí na tři části: teoretickou, praktickou a aplikační (pilotní projekt). Přínosem práce je zejména nový pohled na ziskovost ve zkoumané společnosti a obecné závěry z výzkumu, které je možno potenciálně využít ve společnostech s podobným podnikatelským modelem.The master thesis deals with the analysis of the profitability of the sales channels of the Decodom company. The thesis primarily focuses on the Activity Based Costing technique for measuring the performance of the company sales channels. The main aim of the thesis is to analyse the informational ability of the costing system in the company and prepare and propose a cost model, based on the Activity Based Costing method. The goal is achieved by the analysis of the current state of the company, the proposal of a model based on the costs of activities and the proposal of a new cost model based on this method. The contribution of the sales channels in the form of a pilot project is evaluated in the thesis which is performed on a sample of the kitchen range of the Decoplan product line. The thesis is divided in to three parts: theoretical, practical and applied (pilot project). The contribution of the thesis is a new view of the profitability of the examined company and general conclusions from the research, which can potentially be used in companies with a similar business model.
Keywords:
Activity Based Costing; costing; costs of activities; performance; sales channel; Activity Based Costing; kalkulace; náklady aktivit; obchodní kanál; výkonnost
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/51632