Original title:
Správanie a rozhodovanie spotrebiteľov na trhu farieb na vlasy
Translated title:
Consumer behavior and decision making in the hair colorants market
Authors:
Kandríková, Monika ; Koudelka, Jan (advisor) ; Kolouchová, Daniela (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
slo Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[slo][cze][eng] Cieľom záverečnej práce je popísať súčasnú situáciu na trhu farieb na vlasy v Českej republike a na základe vlastného výskumu analyzovať správanie a rozhodovanie spotrebiteľov na tomto trhu. Cieľom je ďalej využiť získané informácie na odhalenie a charakterizovanie segmentov na trhu a následne sformulovať odporúčania využiteľné v marketingovej komunikácii. Prvá časť teoretickej práce je venovaná všeobecným poznatkom o správaní a rozhodovaní spotrebiteľov na trhu. Ďalšia jej časť sa zameriava na charakteristiku farieb na vlasy a ich špecifiká a zároveň predstavuje spoločnosti pôsobiace na trhu a ich aktuálnu ponuku produktov. V praktickej časti je popísaný proces primárneho výskumu, ktorý je realizovaný prostredníctvom dvoch metód - dotazníkov a pozorovania v teréne. Dáta z dotazníkového výskumu sú ďalej analyzované v programe IBM SPSS Statistics 18, čoho výsledkom je odhalenie a charakteristika segmentov na skúmanom trhu. V závere práce sú sformulované základné odporúčania na úrovni marketingového mixu.Cílem závěrečné práce je popsat současnou situaci na trhu barev na vlasy v České republice a na základě vlastního výzkumu analyzovat chování a rozhodování spotřebitelů na tomto trhu. Cílem je dále využít získané informace k odhalení a charakterizování segmentů na trhu a následně zformulovat doporučení využitelné v marketingové komunikaci. První část teoretické práce je věnována obecným poznatkům o chování a rozhodování spotřebitelů na trhu. Další její část se zaměřuje na charakteristiku barev na vlasy a jejich specifika a zároveň představuje společnosti působící na trhu a jejich aktuální nabídku produktů. V praktické části je popsán proces primárního výzkumu, který je realizován prostřednictvím dvou metod - dotazníků a pozorování v terénu. Data z dotazníkového výzkumu jsou dále analyzovány v programu IBM SPSS Statistics 18, čehož výsledkem je odhalení a charakteristika segmentů na zkoumaném trhu. V závěru práce jsou formulovány základní doporučení na úrovni marketingového mixu.The aim of the thesis is to describe the current situation in the hair colorants market in Czech Republic and to analyze consumer behavior and decision making in this market with use of a primary market research. The aim is to further use this obtained information to reveal and characterize segments in the market and then to formulate recommendations useful for marketing communication. The first part of theoretical section is devoted to a general knowledge about consumer behavior and decision making in a market. Next part focuses on the characteristic of the hair colorants and its specifics and simultaneously introduces the companies in the market and their products. The practical part describes primary research that is executed with use of two methods: questionnaires and in store observation. The data obtained from questionnaires are analyzed with the software IBM SPSS Statistics 18, which results in uncovering and characterizing segments in the market. At the end of the thesis there is a formulation of basic recommendation on the marketing mix level.
Keywords:
consumer behavior; decision making; hair colorants; market research; market segmentation; barvy na vlasy; marketingový výzkum; rozhodování; segmentace trhu; spotřební chování
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/50866