Název:
Možnosti využití arteterapie u dětí ve speciální škole
Překlad názvu:
Application of Art Therapy for Children in Special Education
Autoři:
DRÁPALOVÁ, Alena Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářské práce se zabývá využitím arteterapie v různorodé skupině žáků speciální základní školy. Odpovídá na otázku, jak efektivně pracovat s heterogenní skupinou žáků mladšího školního věku, kteří mají odlišné vývojové potřeby. Posuzuje vhodné využití metod a forem práce s touto skupinou a hodnotí benefity a limity arteterapie s ohledem na fungování skupiny. Účinnost arteterapie jako metody je ověřována prostřednictvím pozorování výtvarného posunu jednotlivých žáků. Hledáním souvislostí výtvarného posunu s chováním žáků ve skupině, které je také ověřováno rozhovorem se školním psychologem a rodiči žáků. Autorka dospěla k závěru, že arteterapie v heterogenní skupině žáků je pro skupinu přínosná z hlediska porozumění individuálním odlišnostem jednotlivých členů skupiny a nácviku sociálních dovedností včetně pomoci a empatie. Nicméně má své výrazné limity především v možnostech reflexe výtvarných děl, které jsou dány výrazně odlišnými vývojovými potřebami jednotlivých žáků a limitují hloubku diskuze nad jednotlivými tématy. The purpose of this bachelor thesis is to explore art therapy in a heterogeneous group of pupils of a special education primary school and to offer methodology of work with young school-age children with distinct development needs. The study presents evaluation of the most effective methods and forms of work with this group, as well as assessment of benefits and limitations of art therapy with a special regard to group dynamics. Effectivity of the art therapeutic method is evaluated through observation of artistic development of individual students. The results were verified by the means of interview with the school psychologist and respective parents. The result of the study shows the benefits of group art therapy, which comprise of providing deeper understanding of individual group members and their social skills development, including giving help and empathy training. The limitations of the method reside in art work assessment capabilities of pupils caused by varying development needs that hinder an in-depth discussion of individual topics.
Klíčová slova:
Arteterapie s dětmi; mladší školní věk; poruchy ve vývoji; rožnovská škola; speciální škola; vývoj dětské kresby; Art therapy with children; child drawing development; developmental disorders; special education primary school; young school-age Citace: DRÁPALOVÁ, Alena. Možnosti využití arteterapie u dětí ve speciální škole. České Budějovice, 2016. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/46995