Original title:
Million dollar baby a Americký sniper
Translated title:
Million Dollar Baby and American sniper
Authors:
Jelínek, Martin ; ŠERÝ, Ladislav (advisor) ; Poláček, Vít (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce zkoumá užití formálních, dramaturgických a scenáristických
postupů ve dvou filmech Clinta Eastwooda Million Dollar Baby a Americký sniper.
Rozborem prvního filmu jsme si ukázali, že způsob užití těchto postupů zde ze
strany tvůrců vede k výrazně zkreslenému podání tématu, kterému se film věnuje
(eutanazie) a ve výsledku se vůči němu jeví jako značně irelevantní. V případě
druhého filmu jsme si pak ukázali, že film, ačkoliv chce být výpovědí a reflexí
skutečných událostí (invaze a válka v Iráku), sám sebe z této možnosti
diskvalifikuje především tím, že záměrně přehlíží zásadní a obecně známá fakta a
jinými použitými postupy se navíc až nebezpečně blíží k hranici mezi filmem a
propagandou. Podrobný rozbor některých postupů a s nimi související teze,
principy a názory, které se v práci vyskytují, se dají do jisté míry i zobecnit a
aplikovat na jiné filmy nebo kinematografii jako takovou.This diploma thesis analyses two films by Clint Eastwood Million Dollar Baby and
American Sniper. Its focus is aimed at the formal storytelling aspects, structure of
the storyline and plot devices in the screenplays. The first film is an example of
misusing these plot devices; the theme being euthanasia remains irrelevant from
the viewers perspective although it was meant to resonate strongly at first.
Analysis of the second film shows us the discrepancy of what the film "wanted" to
be and the actual message it implicitly presents to the audience. Instead of being
an objective reflection of the real events (in this case the war in Iraq) it is on
purpose misleading in presenting of commonly known facts and hence it becomes
propaganda. The analysis of the storytelling devices in this thesis can be also
applied on different films and cinema in general.
Keywords:
americká kinematografie; analýzy filmových děl; Eastwood, Clint, 1930-; filmová dramaturgie; filmová teorie; filmoví režiséři; manipulace (psychologie); propaganda
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/8523