Název:
ETICKÁ VÝCHOVA A JEJÍ VÝCHODISKA VE SROVNÁNÍ S PRAXÍ ETICKÉ VÝCHOVY V SLOVENSKÉ A ČESKÉ REPUBLICE
Překlad názvu:
Ethics as a Class Subject and its Resources in Comparison with the Teaching of Ethics in the Slovak and the Czech Republic.
Autoři:
SPIŠÁKOVÁ, Mária Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zabývá východisky etické výchovy ve srovnání s praxí etické výchovy v Slovenské a České republice. První část práce popisuje filosofická, pedagogická a psychologická východiska vyučovacího předmětu s názvem etická výchova a zamýšlí se nad nimi. Uvádí chronologický přehled etických teorií a srovnání jejich základů morálky. Zabývá se filosofií výchovy a dialogem jako principem vyučování. Představuje Piagetovu teorii morálního vývoje dítěte, uvádí stadia morálního usuzování podle Kohlberga a charakterizuje Franklovu logoterapii. Druhá část práce analyzuje a srovnává přístupy k etické výchově v primárním a sekundárním vzdělávání na Slovensku a v České republice vzhledem k východiskům etické výchovy uvedeným v první části práce. Představuje slovenský koncept Olivarovy prosociální výchovy, činnost Etického fóra ČR a program Filozofie pro děti. This thesis deals with the bases of Ethics in comparison with the practice of Ethics in the Slovak and the Czech Republic. The first part describes and discusses the philosophical, pedagogical and psychological bases of teaching subject called Ethics. It presents a chronological overview of ethical theories and their comparison of the base of morality. It deals with the philosophy of education and dialogue as the principles of teaching. It represents Piaget's theory of moral development of the child, states stages of moral reasoning by Kohlberg and characterizes Frankl's logotherapy. The second part analyzes and compares the approaches to Ethics in primary and secondary education in the Slovak Republic and the Czech Republic due to the bases of ethics set out in the first part. It represents the Slovak koncept of Olivar's prosocial education, the activities of Ethical Forum Czech Republic and the programme Philosophy for children.
Klíčová slova:
dialog jako princip vyučování; etická výchova; Etické fórum ČR; etické teorie; filosofie výchovy; Filozofie pro děti.; Franklova logoterapie; Kohlbergova stadia morálního usuzování; koncepce etické výchovy; kurikulum etické výchovy; noogenní neuróza; Piagetova teorie morálního vývoje; prekoncepce žáků; primární a sekundární vzdělávání; výchova k prosociálnosti; základy morálky; concept of ethics; dialogue as a principle of teaching; ethical education curriculum; Ethical Forum Czech Republic; ethical theory; Ethics; foundations of morality; Frankl's logotherapy; Kohlberg's stages of moral reasoning; noogenic neurosis; Philosophy for children.; philosophy of education; Piaget's theory of moral development; primary and secondary education; prosocial education; students' preconceptions Citace: SPIŠÁKOVÁ, Mária. ETICKÁ VÝCHOVA A JEJÍ VÝCHODISKA VE SROVNÁNÍ S PRAXÍ ETICKÉ VÝCHOVY V SLOVENSKÉ A ČESKÉ REPUBLICE . České Budějovice, 2015. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Teologická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/35808