Original title:
Analýza a možnosti využití ICT ve výuce na základních a středních školách
Translated title:
Analysis and possibilities of using ICT in teaching at primary and secondary schools
Authors:
Dvořáková, Eva ; Střížová, Vlasta (advisor) ; Radváková, Věra (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Cílem práce je pomocí dotazníkového šetření u žáků základních škol, studentů středních škol, učitelů a ICT koordinátorů základních a středních škol analyzovat a popsat současný stav využití ICT ve výuce a navrhnout vhodné využití ICT ve výuce. První čtyři kapitoly jsou zaměřené teoreticky a vysvětlují základní pojmy, které s tématem ICT ve výuce souvisí. Kapitola první definuje pojem ICT, jeho historii a představuje konkrétní příklady ICT. Druhá kapitola se soustředí na ICT ve výuce, teorii výuky, vývoj uplatnění ICT ve výuce dříve a nyní a výhody ICT ve výuce. Třetí oddíl obsahuje role, které vystupují ve výuce v rámci využití ICT tedy funkci pedagogů a roli ICT koordinátorů a postoje expertů, poslední teoretická část se zabývá mezinárodním srovnáním. Následující část obsahuje popis a analýzu dotazníkového šetření. Závěrečná část pojednává o návrzích a doporučeních, jak ICT ve výuce využívat.The aim of the work is to analyze and describe the current status of the use of ICT in teaching and propose of appropriate use of ICT in education by the questionnaire survey of primary school pupils, secondary school students, teachers, and ICT coordinators in primary and secondary schools. The first four chapters are devoted to theory and explanation of basic concepts related to the topic of ICT in teaching. The first chapter defines the concept of ICT, its history, and it presents concrete examples of ICT. The second chapter focuses on ICT in teaching, learning theory, development of ICT application in education before and now, and the benefits of ICT in education. The third chapter describes roles in education in terms of ICT usage, such as the role of teachers and ICT coordinators, and attitudes of experts. The last theoretical part deals with international comparisons. The following chapters provide a description and analysis of the survey. The final chapter discusses the proposals and recommendations how to use ICT in teaching.
Keywords:
education; ICT; ICT coordinator; information and communication technology; pupils; students; teachers; ICT; ICT koordinátor; informační a komunikační technologie; studenti; učitelé; výuka; žáci
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/40957