Original title:
Marketingové metody hudebního průmyslu v éře digitální distribuce
Translated title:
Analysis of marketing tools of music industry in the era of digital distribution.
Authors:
Víšek, Jakub ; Riedlbauch, Václav (advisor) ; Stříteský, Václav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce předkládá stručný historický přehled vývoje hudebního průmyslu a jeho propojení s nástroji monetizace, a to od počátků hudebních nakladatelství přes vynálezy technik zvukového záznamu k hudebním vydavatelstvím a různým internetovým podobám distribuce hudebních děl. Zvláštní důraz je věnován právě digitálním prostředkům distribuce hudby a jejich vlivu jednak na samotné umělce, nahrávací společnosti i na koncové spotřebitele -- posluchače. Práce mapuje souvislosti a důsledky změny po více než století platného paradigmatu díky překotnému rozšíření mobilních technologií a globální sítě Internet, aby nejen v závěru naznačila možný budoucí vývoj tohoto tržního segmentu především na příkladu konkrétních hudebníků, přestože jeho proměna není zdaleka ukončena.This thesis explores history and development of music industry including tools of monetization, from the beginning of music publishing, inventions of various sound recording methods and related birth of recording industry, to various forms of internet-based distribution of recorded music. It especially focuses on digital means of music distribution and their influence on artists, recording companies as well as consumers -- listeners. It maps connections and consequences resulting from over one hundred old paradigm shift caused by rapid evolution of mobile technology and Internet. Especially the last chapter attempts to anticipate future of this market segment, based on the examples of particular artists, even though it is still in a process of on-going changes.
Keywords:
digital music; distribution; Internet; media; music industry; digitalizace hudby; distribuce; hudební průmysl; Internet; média
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/44453