Original title:
Analýza ciderů v kontextu pivních produktů z pohledu českého maloobchodu
Translated title:
Retail audit analysis of the ciders within the beer categories on the Czech market
Authors:
Špinlerová, Pavla ; Tahal, Radek (advisor) ; Navrkalová, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce si klade za cíl provést ucelenou analýzu trhu ciderů, velice dynamicky rostoucí kategorie v kontextu piva, pivních mixů a nealkoholických sladových nápojů na českém maloobchodním trhu. Pro potřeby naplnění cíle práce byla analyzována maloobchodní data získaná metodologií retail auditu, která jsou doplněna o výstupy vlastního spotřebitelského výzkumu. Maloobchodní audit poskytuje široké spektrum objektivních informací o FMCG trhu, které spolu se spotřebitelským výzkumem dokreslují celkový obrázek o chování a názorech spotřebitelů. Teoretická část představuje maloobchodní trh a subjekty, které se na něm střetávají, následně se zaměřuje na problematiku maloobchodního auditu. Analýza trhu ciderů začíná na makro úrovni, kde jsou zachyceny trendy a základní maloobchodní ukazatele v souvislostech s pivními kategoriemi. Poté je pozornost soustředěna pouze na detailní situaci v kategorii ciderů.The goal of this diploma thesis is to create complex analysis of cider market, which is dynamically growing category in the context of beer, beer mixes and nonalcoholic malt beverages in the Czech retail market. To accomplish the goal of this thesis retail market data were analyzed gained by the retail market methodology, which were added to results of own consumer research. Retail audit gives the large spectrum of the objective pieces of information about FMCG market, which together with consumer research give the overall picture of consumers' opinions and behavior. The theoretical part of this thesis shows retail market and subjects that compete in this market; it also focuses retail audit issues. The analysis of cider market starts at the macro level, which describes trends and basic retail indicators in the connection with other beer categories. Later, the attention focuses strictly to detailed description of cider category situation.
Keywords:
fast-moving consumer goods; market research; retail audit; maloobchodní audit; rychloobrátkové zboží; výzkum trhu
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/44422