Original title:
Výuka programování v prostředí Scratch a Snap!
Translated title:
Programming education in Scratch and Snap! environments
Authors:
STUDENÝ, Jan Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Scratch2.0 je výukové, ikonické, skriptovací programovací prostředí zaměřené na děti ve věku od 8 do 16 let; a vyvíjené skupinou Lifelong Kindergarten na Massachusettském technologickém institutu (MIT). Skládáním grafických komponent v podobě různých dílků v něm tvoříme scénář, který jednotliví maskoté odehrávají na scéně a ztvárňují tak náš příběh. K tomuto prostředí však existuje alternativní prostředí Snap! (dříve pod názvem BYOB jako modifikace první generace Scratch), vyvíjené Jensem Mönigem ve spolupráci s Brianem Harveym, jež se snaží odstranit nedostatky, překážky a chudší nabídku možností v oblasti programování, kterýmiž právě Scratch trpí. Práce nejprve představuje ona dvě prostředí v jejich majoritních verzích či generacích (dle pořadí vývoje tedy: Scratch1, BYOB, Scratch2; a Snap!), dále je všechny podrobně srovnává dle vybraných kritérií, a nakonec popisuje nové programovací koncepty a z toho pramenící možnosti či techniky, které lze v prostředí Snap! na rozdíl od Scratch - a v některých případech i jeho předchůdci BYOB - aplikovat. Součástí jsou nejenom různé algoritmické příklady, ale také autorem této práce vyvinuté projekty v prostředích Snap a Scratch. K pochopení bakalářské práce je podmínkou zkušenost s alespoň jedním z prostředí Scratch1, Scratch2, anebo BYOB. Tato práce byla vytvořena sázecím systémem TeX s využitím maker OPmac.Scratch2.0 is educational, iconic, scripting programming environment focused on children in range of age from 8 to 16, and being developed by Lifelong Kindergarten group on Massachusetts technology institute (MIT). By composing graphical components in the form of various puzzle pieces we create scripts which individual maskots are acting on the scene and externalize our story. To this environment also exists alternative Snap! (previously called BYOB as modification of Scratchs' first generation), developed by Jens Mönig in cooperation with Brian Harvey, which is trying to remove deficiencies, barriers and poorer possibilities in programming by which Scratch is suffering. Thesis firstly introducing both environments in their major versions or generations (in order of development: Scratch1, BYOB, Scratch2; and Snap!), secondly comparing all of them based on chosen criterias, and finally describing new programming concepts and from them incoming possibilities and techniques, which can be in Snap! unlike in Scratch - and in some cases even in its predecessor BYOB - applied. Included are not only algorithmic examples, but also projects in Snap and ScratchN developed by author of this bachelors thesis. To understand this bachelor thesis is required to have experience with at least one of the environment Scratch1, Scratch2, or BYOB. This thesis was created by typesetting system TeX with usage of OPmac macros.
Keywords:
BYOB; comparison; education; programming; Scratch 1; Scratch 2; Snap!; BYOB; programování; Scratch 1; Scratch 2; Snap!; srovnání; výuka Citation: STUDENÝ, Jan. Výuka programování v prostředí Scratch a Snap!. České Budějovice, 2015. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/34621