Original title:
Matky dětí se SPU / Matky dětí se specifickými poruchami učení
Translated title:
Mothers of children with learning disabilities
Authors:
GALDIA, Silvie Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá tématem mateřství dítěte se specifickými poruchami učení, které může být v mnoha ohledech pro matku náročné. Práce je tradičně členěna na část teoretickou, která je zaměřena na dítě, rodinu jako systém a mateřství v kontextu specifických poruch učení, dále část praktickou. Praktická část je věnována výzkumnému kvalitativnímu šetření, které mapuje pomoci hloubkových rozhovorů vnímání problematiky specifických poruch učení u dítěte matkami, zaznamenává nejvíce zatěžující oblasti péče o dítě a jejich očekávání, obavy z budoucnosti. Cílem výzkumného šetření je identifikovat hlavní okruhy problémů a případné další kontexty specifických poruch učení u dítěte, tak jak je vnímají právě matky účastnící se tohoto výzkumu. The diploma thesis is about the difficult situation of mothers who are raising a child with specific learning disabilities. The content is traditionally divided into a theoretical part, which focuses on the child, the family as a system and motherhood in the context of specific learning disabilities, also a practical part. The practical part is devoted to qualitative research. Through interviews with mothers were collected information about their experience, their individual issues of mothering child with specific learning disabilities, most stressful area of care, or further fears and expectations. The main goal of the research is to identify the main groups of problems and any other contexts of mothering child with specific learning disabilities, which are perceived by mothers participating in this research.
Keywords:
family; motherhood; qualitative research; specific learning disabilities; stress; kvalitativní výzkum; mateřství; rodina; specifické poruchy učení; zátěž Citation: GALDIA, Silvie. Matky dětí se SPU / Matky dětí se specifickými poruchami učení. České Budějovice, 2015. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/27168