Original title:
Doporučená četba na prvním stupni základní školy
Translated title:
Recommended reading in the Czech language at primary school
Authors:
ŠMIKMÁTOROVÁ, Veronika Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce na téma Doporučená četba na prvním stupni základní školy je zaměřena na zmapování dnešní situace doporučené četby. Teoretická část se zabývá charakteristikou a vymezením základních pojmů tohoto tématu, tedy čtenářem, dětským čtenářstvím, čtenářskou gramotností a mimočítankovou a doporučenou četbou. Výzkum je zaměřen na učitele prvního stupně základních škol a je založen na dotazníkovém šetření. Cílem výzkumu je zjištění, jaké postavení má v současné době doporučená četba na prvním stupni základní školy, zda je zadávána a jak ji učitelé organizují.This diploma thesis deals with the topic of "Recommended reading in the Czech language at primary school", it tries to summarize the position of the recommended reading nowadays. The theoretical part of the thesis focuses on characteristics and definition of the essential notions of this problematic, such as the reader, children´s reading, reading literacy and extra reading-book and recommended reading. The research is focused on primary teachers and it is based on the survey. The survey aim is to find out the position of recommended reading at primary school, whether it is assigned and how do the teachers organize that.
Keywords:
extra reading - book; reading; reading literacy; recommended reading; the reader; mimočítanková a doporučená četba; četba; čtenář; čtenářská gramotnost Citation: ŠMIKMÁTOROVÁ, Veronika. Doporučená četba na prvním stupni základní školy. České Budějovice, 2015. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/36010