Název:
Ekonomická analýza vybraných předvolebních slibů z roku 2006 a jejich dopad na veřejné výdaje
Překlad názvu:
An economic analysis of selected pre-election promises of 2006 and their impact on public spending
Autoři:
Zámorský, Tomáš ; Písař, Pavel (vedoucí práce) ; Ryvolová, Ivana (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoká škola ekonomická v Praze
Abstrakt: [cze][eng] Ve své bakalářské práci se zabývám analýzou volebních slibů, které jsou součástí každé předvolební kampaně. Cílem je ověření faktu, že mnoho z těchto slibů není možno z finančních důvodů uskutečnit. Zaměřuji se na dvě známé politické strany: ODS a ČSSD. Provádím srovnání mezi skutečnými a hypotetickými stavy státních rozpočtů, které by nastaly, kdyby zkoumané sliby vstoupily v platnost. Touto analýzou se pokouším potvrdit teorii politických cyklů, které hovoří o nepřiměřených vládních výdajích v období voleb a jejich dopadech na léta poté. Hlavní myšlenkou práce by mělo být to, že politika se dnes stává obchodem, kdy si politici "nakupují" hlasy voličů, aby se dostali ke své perspektivní profesi. Neméně důležitou myšlenkou je to, že občané by neměli dát na viditelná a velkolepá gesta a měli by se řídit vlastním rozumem a vidět i to co vidět není.My thesis consernes with election promises analysis, which are part of every pre-election campaign. The aim is to verify the fact, that many of these promises is not, because of financial reasons, possible to realize. I focus on two known political parties: ODS and ČSSD. I make a comparision between real and hypothetic postures of state budgets, which will come, if the surveyed promises will come valid. Through this analysis I try to verify the political business cycle theory, that speaks about inadequate government expenditures in the election time and their impact on next years. The main idea of my thesis should be, that politics becomes nowadays a business, when politicians "buys" votes, to get to their prospective professions. No less important idea is, that nationals should not trust visible and grand gestures. They should follow their own intellect and see even that, what is not so visible.
Klíčová slova:
Politický cyklus; Sliby; Státní rozpočet; Teorie veřejné volby; Volby; Election; Political business cycle; Promises; Public choice; State budget
Instituce: Vysoká škola ekonomická v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné v digitálním repozitáři VŠE. Původní záznam: http://www.vse.cz/vskp/eid/22479