Original title:
Česko-švýcarské obchodní vztahy s přihlédnutím ke kulturním odlišnostem
Translated title:
Czech-Swiss business relations with the consideration to the cultural differences
Authors:
Havlíčková, Lenka ; Müllerová, Františka (advisor) ; Korandová, Jiřina (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2009
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se snaží analyzovat obchodní spolupráci mezi Českou republikou a Švýcarskem a vystihnout kulturní a obchodní aspekty Švýcarska. První kapitola práce se zabývá obecnou charakteristikou Švýcarska, jazykovou různorodostí, geografií, náboženstvím a historií. V poslední části této kapitoly zkoumám postoj Švýcarska k EU. V druhé kapitole se zaměřuji na ekonomickou situaci Švýcarska. Třetí kapitola je věnována česko-švýcarské obchodní spolupráci. Celá čtvrtá kapitola je věnována kultuře podle Geerta Hofstedeho. Pátá kapitola se zabývá obchodními a kulturními zvláštnostmi Švýcarska. Poslední část je věnována zpracování dotazníku, jímž jsem se snažila ověřit, do jaké míry poznatky z literatury souhlasí i s reálným životem.This thesis tries to analyse the business co-operation between the Czech Republic and Switzerland and describe cultural and business aspects of Switzerland. The first chapter focuses on basic characteristic of Switzerland as language diversity, geography, religion and history. In the last part of this chapter I am inspecting the position of Switzerland to EU. The second chapter is oriented on the Swiss economic situation. The third chapter is devoted to Czech-Swiss business co-operation. The fourth chapter is devoted to the culture according to a study of Geert Hofstede. Next chapter is concerned with the business and cultural specialities. The last chapter is devoted to processing of the questionnaire, whereby I tried to attest how much the knowledge from the literature is related to the real life.
Keywords:
business co-operation; cultural differences; Geert Hofstede; Geert Hofstede; kulturní odlišnosti; obchodní spolupráce
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/22050