Název:
Návrh výukových materiálů pro průřezové téma Člověk a životní prostředí pro střední odborné školy přírodovědného zaměření
Autoři:
Neradilová, Ivana Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce představuje návrh výukového projektu v odborných předmětech oboru vzdělání Ekologie a životní prostředí a příbuzných oborech v rámci průřezového tématu Člověk a životní prostředí. Součástí práce je i předložení výukových materiálů (ukázka pracovních listů). Práce v teoretické části vymezuje pojmy týkající se environmentální výchovy, vzdělávání a osvěty (dále EVVO), charakterizuje EVVO a její význam, popisuje situaci a vývoj EVVO na středních školách a okrajově nabízí přehled organizací, zabývajících se tématikou EVVO. Také jsou popsány výukové metody se zaměřením na výukový projekt. Metodicky je téma rozděleno do dvou na sebe navazujících a zároveň samostatně funkčních, projektových dnů (pro 3. ročník) s časovým rozvržením a doplňujícím informačním textem pro pedagogy usnadňujícím práci s navrženým projektem. Navrhovaný výukový projekt má název "Les -- více než stromy" a věnuje se významu stromů a lesních ekosystémů nejen z hlediska ekologického ale i společenského.The Bachelor's thesis presents a proposal of the educational project n technical subjects for an education in Ecology and environment, as well as in other related disciplines within a mutual theme "The man and environment". A part of the thesis submits educational documents as a sample of worksheets. The teoretical part of the thesis specifies a terminology regarding to an environmental education and a public education (further as EE), describes the EE's importance and shows EE's current state and its development at high schools. It also provides a list of associations, which occupy themselves with EE's theme. There is a description of educational methods, which focus on the educational project. The theme is systematically divided into two mutually relating and independently functional project days (for students in the third year). It also provides a timetable and additional informative remarks for pedagogues, which enable to facilitate their work within the proposed project. The proposed educational project is called "The forest -- more than trees" and concerns with trees's function and forest ecosystems not only from an ecological point of view, but the attention is also given to the social aspect.
Klíčová slova:
ekologická výchova; lesy; projektová výuka; strom; vzdělávání a osvěta