Original title:
A. N. Skrjabin: Klavírní etudy
Translated title:
A. N. SCRIABIN: PIANO ETUDES
Authors:
Erlebachová, Marie ; MALÝ, František (advisor) ; LEICHNER, Emil (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zaměřuje na osobnost Alexandra Nikolajeviče Skrjabina a jeho klavírní etudy, které jsou zdrojem technické vybavenosti pro studium autorových dalších skladeb. Hlavní náplní práce je snaha o postihnutí všech aspektů, které mohou být nápomocny interpretovi či klavírnímu pedagogovi při jejich studiu, tzn. zařazení etud do kontextu skladatelova života a celého jeho klavírního díla, rozřazení etud podle technických nároků na interpreta, jednotlivá charakteristika etud a v neposlední řadě i formální a interpretační rozbor všech autorových etud. Závěrem práce je shrnutí obecných rysů, které jsou společné pro všechny etudy a nástin autorova hudebního vývoje, kterým v průběhu psaní etud prošel.This thesis focuses on the personality of Alexander Nikolayevich Scriabin and his piano etudes, which are a source of technical skills for the study of the artist's other works. The main scope of work is to include all aspects that can assist the artist or piano lecturer in their study, ie. Etudes inclusion in the context of the composer's life and his entire piano works, profiling etudes by technical demands on performers, individual characteristics etudes and last but not least, formal analysis and interpretation of the author's etudes. Finally, work is a summary of general features that are common to all etudes and an outline of the author's musical development, which in the course of writing etudes passed.
Keywords:
etuda; hudba; hudba pro klavír; hudební analýzy; klavír; ruská hudba; Skrjabin, Aleksandr Nikolajevič, 1872-19
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/7967