Original title:
Možnosti využití muzikoterapie a její vliv na well-being a rozvoj kompetencí u handicapovaných dětí
Translated title:
The use of music therapy and its influence on well-being and development of competences among handicapped children
Authors:
PRŮŠOVÁ, Aneta Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Má práce na téma Možnosti využití muzikoterapie a její vliv na well-being a rozvoj kompetencí u handicapovaných dětí je rozdělena na dvě části teoretickou a výzkumnou. Jako cíl mé práce jsem si stanovila zmapovat možné účinky muzikoterapie u handicapovaných dětí. Vybrala jsem si netradiční formu muzikoterapie u dětí s postižením, aby byl můj výzkum odlišný. V teoretické části jsem vymezila pojem muzikoterapie, popsala její historii a její jednotlivé metody a techniky. Dále jsem definovala pojem dítě se zdravotním postižením a další pojmy, které se k němu vážou. Popsala jsem i nejčastější diagnózy dětí s postižením. Následuje několik příkladů rodičů s dítětem s postižením a to, jak se vyrovnali s jeho diagnózou. Ve výzkumné části hledám odpověď na dvě výzkumné otázky: 1. Lze u handicapovaných dětí pravidelně docházejících na muzikoterapii pozorovat nějaké změny? 2. Pokud ano, jaké změny to jsou? Zvolila jsem kvalitativní výzkumnou strategii. V další kapitole popisuji metody získávání dat, kterými byly pozorování a semistrukturovaný rozhovor. V rámci mého výzkumu jsem docházela jeden rok minimálně jednou měsíčně do Centra Arpida v Českých Budějovicích na kroužek Zpěváčci. Děti, které navštěvují tento kroužek (je jich 13), se učí jednotlivé písně a poté je prezentují na různých vystoupeních během celého roku. Výsledky mého výzkumu jsem popsala na několika úrovních. První úrovní je popis pozorovaných změn u jednotlivých dětí, druhou popis činnosti kroužku během jednoho roku, a třetí hledání obecnější odpovědi na výzkumné otázky. Pokud se týká socializace jedince ve skupině vrstevníků, děti spolu na kroužku komunikují, vtipkují spolu i s paní učitelkou. Sdílejí spolu i události svého života, které jsou pro ně důležité. Záleží jim na úspěšném výkonu. Některé děti mají mezi sebou opravdu přátelský vztah. Druhým výsledkem je socializace jedince ve společnosti. Děti se nebojí na vystoupeních vystoupit z řady ostatních. Ztrácí se i ostych před cizími lidmi, nebojí se někoho zeptat nebo požádat o pomoc. Aby výsledky mého výzkumu byly patřičně validní, konzultovala jsem je s muzikoterapeutkou, která vede kroužek Zpěváčci.My thesis on the use of music therapy and its influence on well-being and development of competences among handicapped children is divided into two parts - theoretical and research. The objective of my work is to explore possible effects of music therapy on the handicapped children. I chose a non-traditional form of music therapy among disabled children so that my research could be different. In the theoretical part there was defined the term of music therapy, described its history and its individual methods and techniques. Then I defined the term of handicapped child and other related terms. I described the most common diagnosis of disabled children. There follow a few examples of parents with handicapped children and their ability to cope with their disability in my work. I am seeking answers to two research questions in the research part: 1. Is it possible to see any changes among handicapped children regularly attending music therapy? 2. If yes, what are the changes? I chose a qualitative research strategy. In the next chapter there are described data obtaining methods, which were observation and a semi-structured dialog. Within my research I was visiting the Center Arpida in České Budějovice, the club Little Singers at least once a month for one year. Children who visit this club ( there are 13 of them) learn individual songs and then they present them on various performances during the whole year. The results of my research were described on several levels. The first level describes observed changes among individual children, the second level describes work of the club during one year, the third seeks more general answers to research questions. Concerning socialization of individuals at the same age in the group , children communicate and joke in the club together and with their teacher. They share their life experiences which are important for them. They care about their successful performance. Some children have a really friendly relationship with each other. The second result is socialization of individuals in society. Children are not afraid of getting out of the line during the performance. They lose shyness among unknown people, they are not afraid of asking about anything or asking for help. To reach valid research results I consulted them with a musicoterapeud leading the club Little Singers.
Keywords:
handicapped child; music; music therapy; socialization; dítě s postižením; hudba; muzikoterapie; socializace Citation: PRŮŠOVÁ, Aneta. Možnosti využití muzikoterapie a její vliv na well-being a rozvoj kompetencí u handicapovaných dětí . České Budějovice, 2014. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/38340