Home > Academic theses (ETDs) > Master’s theses > Sestavení a ověření programu dechových cvičení jako součást podpory duševního zdraví adolescentů ve výchovných zařízeních
Original title:
Sestavení a ověření programu dechových cvičení jako součást podpory duševního zdraví adolescentů ve výchovných zařízeních
Translated title:
Setting and verification of the program of breathing exercises for adolescents as a supporting structure for their mental health in educational institutions
Authors:
AUTERSKÁ, Regina Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá vlivem dechových a relaxačních cvičení na duševní zdraví adolescentů ve výchovném zařízení z důvodu absence obdobných volnočasových aktivit. Výzkumu se zúčastnilo 9 dětí z Dětského domova Žíchovec ve věkovém rozpětí 1115 let, které se dobrovolně zúčastnily 12týdenního intervenčního programu "Dýchám, tedy jsem" sestaveným s přihlédnutím k charakteristice období adolescence. Vliv cvičení na organizmus jedince byl monitorován přístrojem biofeedback Shulfried 2000x-pert, dotazníkem POMS a technikou nedokončených vět. Získaná data z jednotlivých šetření byla analyzována a statisticky zpracována. Výsledky potvrdily pozitivní vliv dechových cvičení na snížení afektivních stavů, prohloubení bráničního dýchání a snížení tepové frekvence. Intervenční program byl doporučen jako součást volnočasových aktivit adolescentů ve výchovných zařízeních.The diploma thesis deals with the effect of breathing and relaxation exercises on the mental health of adolescents in educational institutions as there is a lack of such free time activities. There were 9 participants from the Children's home Žíchovec in the age 1115 years in this research. They took part in a 12-week intervention program called "I breathe therefore I am", that was set according to the specifics of adolescence. The effect of breathing exercises to the human body and mind was monitored by the Biofeedback Shulfried 2000x-pert device, the Profile Of Mood States questionnaire and the "Unfinished Sentences" method. The acquired data were analyzed and statistically validated. The results confirmed positive effect of breathing exercises on reducing the affective states, deepening abdominal breathing and decreasing the pulse frequency. The intervention program was reccomanded as a part of the free time activities of adolescents in educational institutions.
Keywords:
Adolescence; breathing; continuum of Self; educational institutions; mental health; relaxation; yoga; Adolescence; duševní zdraví; dýchání; jóga; kontinuum Self; relaxace; výchovná zařízení Citation: AUTERSKÁ, Regina. Sestavení a ověření programu dechových cvičení jako součást podpory duševního zdraví adolescentů ve výchovných zařízeních. České Budějovice, 2014. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/27128