Original title:
Etické a psychologické aspekty internetového poradenství
Translated title:
Ethical and psychological aspects of online counseling services
Authors:
CHOCHOLOVÁ, Lucie Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se snaží představit čtenáři základní postavení a problematiku sociální služby internetové poradenství. Na službu je zde nahlíženo v etických a psychologických souvislostech, neboť bez těchto úhlů pohledu, při tomto typu poradenství a snahou poskytnout klientovi službu v co možná nejvyšší kvalitě, se internetový poradenský pracovník neobejde. Zaměřuji se na e-mailovou formu poskytování internetového poradenství, jelikož je to nejčastěji používaný typ e-komunikace mezi klientem a poradcem. Psychologické i etické determinanty celého procesu se doplňují, protínají, nejsou mezi nimi jednotné hranice, ať už se z pohledu etiky jedná o hodnoty, na nichž staví lidská práva, nebo Etický kodex sociálních pracovníků, potažmo iKodex platící pro sociální služby v internetovém prostředí, či z pohledu psychologie o virtuální komunikační proces mezi poradcem a klientem, ve kterém sehrává svoji roli umění komunikace, proměňující se identita člověka, projevovaná agrese, přenos a protipřenos i samotné on-line prostředí. Cílem tématu je rámcově poukázat na složité a nejednoznačné postavení služby internetové poradenství.This thesis aims to introduce the basic problems of social status and internet consulting services to the reader. Here the service is seen in the ethical and psychological context because an internet counselor cannot do without these points of view when he tries to provide a customer service in the highest possible quality. I focus on the e-mail form of providing online advice as it is the most commonly used type of e-communication between a client and an advisor. Psychological and ethical determinants of the whole process are complementary, intersect, there are no single boundaries between them, whether from the point of view of ethics they are values on which to build human rights or the Code of Ethics for social workers, hence iKodex valid for social services in the online environment or from psychology perspective it is a virtual communication process between a counselor and a client, in which the art of communication, the changing identity of a man, manifested aggression, transference and countertransference and the actual on-line environment play role. The aim is to highlight the complex and ambiguous status of online counseling services.
Keywords:
aggression.; e-communication; human rights; identity; iKodex; online counseling services; online social worker; quality; social counseling; social services; the Code of Ethics; values in social work; virtual enviroment; etický kodex; hodnoty; identita; iKodex a kvalita; internetové poradenství; internetový poradce; komunikace a agrese.; lidská práva; sociální poradenství a virtuální prostředí; sociální služba Citation: CHOCHOLOVÁ, Lucie. Etické a psychologické aspekty internetového poradenství. České Budějovice, 2014. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Teologická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/20061