Název:
Přírodní materiály ve výtvarných a tvořivých činnostech v mateřské škole
Překlad názvu:
Natural materials in art and creative activities in kindergarden
Autoři:
VOHRALÍKOVÁ, Zuzana Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá výtvarnými a tvořivými činnostmi z přírodního materiálu v mateřské škole. Jedním cílem je specifikovat, s jakými přírodními materiály lze v mateřské škole s dětmi pracovat a jaké činnosti provozovat. Druhým cílem je zjistit, jaký mají přístup dnešní pedagogové k těmto činnostem. Teoretická část je zaměřena na otázky vývoje předškolního dítěte a jeho schopnost manipulovat a tvořit s drobným materiálem. Činnosti jsou zařazené v kontextu ŠVP a TVP. Následuje charakteristika vhodných přírodních materiálů a jejich využití v mateřské škole. Dále jsou zde uvedeny techniky, které se při činnostech s přírodním materiálem používají a stručně popsány tvořivé oblasti, jako je artefiletika a land-art. Praktická část je věnována projektu, který nese název "Kouzlení s přírodou". Pomocí projektu jsou konkrétní tvořivé a výtvarné činnosti řazeny podle ročního období, dle dostupnosti přírodních materiálů. Část činností byla realizována v mateřské škole a následně vyhodnocena na základě pozorování dětí při práci. V další části bakalářské práce jsou vyhodnoceny předpoklady týkající se přístupu dnešních pedagogů mateřských škol k těmto činnostem. K tomuto šetření byla použita dotazníková metoda. Předměty výzkumu jsou předškolní děti ve věku od 5 do 6 let a předškolní pedagogové.My bachelor work is based on creative activities using natural materials in kindergarden. One of my goals is to specify, which natural materials will be used while working with children in kindergarden and which activities will be provided. The second goal is to get to know the approach of recent pedagogical workers on these activities. The theoretical part of my work targets on the way pre-school children are growing up and how are these children able to manipulate and creatively use small materials. Activities are all being used in the context of ŠVP and TVP. Furthermore there are charakteristics of appropriate natural materials and their usage in kindergarden. There are also techniques being used in natural material activities, moreover you can also find briefly described creative areas such as artephiletics and land-art in my work. In the practical part of my work there is a project, which is named "Doing magics with nature". Thanks to this project the particular activities are organized according to seasons of the year, this system offers different variety of natural materials in each season. Some of the activities have already been realized in kindergarden and after that evaluated by watching children while working. In the next part of my work I evaluate premises keen on recent pedagogical workers´s approach to these activities in kindergarden. I used questionnaires for this research. The objects of the research were pre-school children in the age from 5 to 6 years old and pedagogical workers in kindergarden.
Klíčová slova:
projekt.; předškolní dítě; Přírodní materiál; RVP PV; tvořivost; creativity; Natural materials; pre-school child; project.; RVP PV Citace: VOHRALÍKOVÁ, Zuzana. Přírodní materiály ve výtvarných a tvořivých činnostech v mateřské škole. České Budějovice, 2014. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/33029