Název:
Návrat starých značek jako fenomén ostalgie v České republice?
Překlad názvu:
The return of old brands like a phenomenon ostalgia in Czech republic
Autoři:
MAXA, Ondřej Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce má za cíl popsat a vysvětlit proces návratu obchodních značek a produktů z dob socialismu v Československu. Práce bude rozdělena na dvě hlavní části, a to na teoretickou a praktickou část. Úvod teoretické části se zabývá obecným seznámením s ostaligií jako takovou, včetně krátkého nastínění průběhu ostalgie v jiných zemích bývalého východního bloku. Dále je práce zaměřena na rozbor toho, co vede dnešní populaci ČR k těmto ostalgickým vzpomínkám a jakou konkrétní podobu na sebe ostalgie u nás bere. Na základě čeho se například vracejí Kofola, céčka, botas apod . Jak se to všechno dá vysvětlit, zda tento jev nemá souvislost s přáním lidí, aby se tyto časy a režim vrátily zpět? Zda se tedy jedná pouze o nostalgii, nebo jde opravdu o ostalgii? Praktická část bude obsahovat dotazník týkající se ostalgie, jak dnešní střední generace vzpomíná na mládí v socialismu, jak na ně působí návrat starých značek spotřebního zboží, nebo jaké jiné značky by si přáli ještě vidět. Zároveň to bude průzkum toho, jak jsou lidé spokojeni s dnešní politickou situací. Závěr práce je věnován rozboru dotazníkové části a z něj plynoucí výsledky.The goal of this thesis is to describe and explain the process of comeback of the Czechoslovakian trademarks and products from the time of socialism. The thesis is divided into the theoretical and the practical part. The beginning of the theoretical part focuses on the genral introduction of the "ostalgia", including the brief description of the process of "ostalgia" in other countraies of the former Eastern Block. Another part of this thesis focuses on the reasons why today´s population of Czech republic tends to these nostalgic memories. What´s the reason of the comeback of trademarks like Kofola, céčka, botas etc. Why do people tend to these old trademarks and if it is somehow connected with people´s wish to get the time and way of living in socialism back. Or if this is just the regular nostalgia or the real "ostalgia"? The practical part of my thesis consists of the questionnaire regarding the "ostalgia", the fact hbow the middle generation remembers their youth in the socialism, how they feel about the comeback of the old trademarks or if there´s some more former trademarks they wish to come back. The questionnaire was also presented to a young generation to be able to compare the different opinions of two generations. The final part of the thesis consists of the analysis of the questionnaire and its results.
Klíčová slova:
kofola; NDR; nostalgie; ostalgie; socialismus; kofola; NDR; nostalgie; ostalgia; socialism Citace: MAXA, Ondřej. Návrat starých značek jako fenomén ostalgie v České republice?. České Budějovice, 2014. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/27020