Original title:
Zhodnocení veřejných základních škol Prahy 10 v závislosti na vývoji porodnosti
Translated title:
Evaluation of public elementary schools in Prague 10 depending on the development of birth-rates
Authors:
Fučíková, Simona ; Langhamrová, Jitka (advisor) ; Kleňhová, Michaela (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Cílem této práce je posoudit, jak změny v počtu živě narozených dětí, konkrétně propad v 90. letech 20. století, ovlivňují počet žáků nastupujících do 1. ročníku veřejných základních škol na Praze 10. Dále se práce zabývá, zda počet živě narozených dětí ovlivňuje počet žáků odcházejících na gymnázium či konzervatoř z 5. ročníku a 7. ročníku a zda na gymnázia či konzervatoře odchází více děvčat anebo chlapců. Práce se skládá ze dvou hlavních částí. První část se věnuje vývoji českého základního školství, a to především po roce 1989. Také je zde charakterizována oblast Prahy 10 společně s jednotlivými základními školami, za které je analýza provedena. Druhou část práce otevírá popis vývoje porodnosti a základního školství nejprve v České republice a následně v městské části Praha 10. První analýza se zaměřuje na vztah mezi počtem živě narozených a počtem žáků nastupujících do prvních tříd. Dále je zde také provedena analýza vztahu mezi počtem živě narozených dětí a počtem žáků odcházejících v 5. či 7. ročníku na gymnázia či konzervatoře. Vztah mezi porodností a veřejnými základními školami na Praze 10 byl prokázán pouze v souvislosti s počtem nastupujících žáků do prvních tříd, zatímco na počet žáků odcházejících na gymnázia či konzervatoře vliv prokázán nebyl. Na základě toho lze usoudit, že počet žáků základních škol je závislý na porodnosti v dané oblasti. V příloze je uveden vzor dvou výkazů, na jejichž základě byla získána data pro základní školství na Praze 10.The object of the thesis is to assess, how changes in the number of live births, namely drop in the 90' of the 20th century, affecting the number of students entering the first classes in public elementary schools in Prague 10. Furthermore, the thesis focuses on, whether the number of live births affects the number of students leaving the high school or conservatory in 5th and 7th year and whether leaving more girls or boys. The thesis consists of two main parts. First part deals with the development of Czech primary education, especially after 1989. There is also a characteristic of the area of Prague 10 together with each of primary schools, for which the analysis is performed. The second part begins with a description of development in birth-rates and in the primary education in the Czech Republic as a whole and then in Prague 10. First analysis focuses on the relationship between the number of live births and the number of students entering the first year. Further, there is also an analysis of the relationship between the number of live births and the number of students leaving in the fifth or seventh year while they entering the high school or conservatory. The relationship between the birth-rates and primary education in Prague 10 has been demonstrated only in relation to the number of students entering the first grade, while the relation to the number of students entering to high school or conservatory was detected. On this basis, it can be concluded that the number of students in primary schools is dependent on the birth-rates in the region. In the Appendix there are samples of two reports on which basis were obtained the data for primary education in Prague 10.
Keywords:
birth-rate; Prague 10; primary education; MČ Praha 10; porodnost; základní vzdělávání
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/36223