Original title:
Inovace a konkurenceschopnost podniku
Translated title:
Innovation and business competitiveness
Authors:
Chytilová, Petra ; Kislingerová, Eva (advisor) ; Pelc, Zdeněk (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá otázkami inovací v českém podniku a jejich vlivem na vlastní konkurenceschopnost. Cílem práce v první části je definice pojmů : inovace, konkurenceschopnost a poptávka a jejich vzájemné vazby. Pozornost je věnována vlivům globálního superkonkurenčního a superturbulentního světa na konkurenceschopnost českých podniků. Ukazují se očekávané základní vývojové trendy světa. Druhá část práce charakterizuje český průmyslový podnik (GZ Digital Media, a.s.) a jeho vývojové tendence za uplynulé období. Analyzuje se vývoj jeho základních ukazatelů (rentabilita, aktivita a likvidita podniku) a kvantifikuje se předpověď možnosti jeho bankrotu (Altmanův index, IN 05). Na závěr se definují faktory dosavadní úspěšnosti podniku, mezi něž patří především jeho trvalá a intenzivní inovativnost a silný vliv výrazné osobnosti v managementu podniku.This thesis deals with issues related to innovation in the Czech company and their influence on their competitiveness. The aim of the work in the first part is the definition of terms: innovation, competitiveness and demand and their relationships. Attention is paid to the impacts of global competitive and turbulent world and the competitiveness of Czech companies. They show the expected basic trends of the world. The second part describes Czech industrial company (GZ Digital Media, Inc.) and its trends over the past year. It analyzes the development of the basic indicators (profitability, liquidity and business activity) and quantifies the prediction possibilities of bankrupt (Altman index, IN 05). Finally there are definitions of factors of the current success of the business, including its persistent and intense innovation and strong influence of leading figures in business management.
Keywords:
competitiveness; demand; global access; innovation; globální přístup; inovace; konkurenceschopnost; poptávka
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/35653