Original title:
Specifika ošetřovatelské péče o dětského romského pacienta
Translated title:
Specifics of Romany children's Nursing
Authors:
VEJSADOVÁ, Pavlína Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Romské etnikum je nejpočetnější menšinou žijící v ČR. Tato menšina je často charakterizována jako problematická a to především kvůli svému specifickému způsobu života a odlišnému hodnotovému žebříčku. Tyto zvláštnosti jsou patrné již v dětském věku. Rodina přistupuje k výchově romského dítěte velmi ,,živelně?. Romské dítě chodí spát kdy chce, jí kdy chce - nejsou na něj kladeny žádné nároky. Častým jevem je také absence předškolního vzdělávání, které hraje v přípravě na základní školu zásadní roli. Do nemocničního prostředí tedy často přichází dítě, které bylo zvyklé na svůj uzavřený svět, ve kterém mluvilo převážně romsky a bylo obklopeno pouze svou rodinnou. Na sestře je v tomto okamžiku nelehký úkol, poskytnout kvalitní kulturně specifickou péči etniku, které je v očích společnosti, a často i v sestře samotné, vnímáno jako problematické a zahaleno předsudky.Tématem bakalářské práce jsou specifika ošetřovatelské péče o dětského romského pacienta. Cílem praktické části bakalářské práce je zjistit jedinečnost ošetřovatelské péče o dětského romského pacienta. Výzkum byl proveden formou kvalitativního výzkumného šetření, metodou polostandardizovaných rozhovorů, se sestrami pracujícími na dětském lůžkovém oddělení. Dotazováno bylo celkem 7 sester s odlišným spektrem vzdělání, od středního odborného vzdělání v oborech všeobecná sestra a dětská sestra, až po sestry s ukončeným bakalářským vzděláním. Druhým výzkumným souborem byly romské děti ve věku od 5 do 7 let hospitalizované na dětském lůžkovém oddělení. U dětských pacientů bylo použito skryté zúčastěné pozorování zaměřené na sociální kontakt se spolupacienty a personálem, motorické dovednosti, úroveň sebeobsluhy a verbální projev. Druhou částí bylo skryté zúčastněné pozorování zaměřené na ošetřovatelskou péči poskytovanou sestrami na dětských lůžkových odděleních. Sestry byly pozorovány při vykonávání činností, hodnocena byla zejména aplikace kulturních specifik do poskytované péče a komunikace s dítětem při vykonávání intervencí.Problémy, které byly zhodnoceny při rozhovorech jako nejdůležitější pro zodpovězení výzkumných otázek, byly kategorizovány do šesti schémat. V případě pozorování bylo zvoleno zpracování do tabulek. Ke skutečnostem, které z rozhovorů vyplynuly, patří fakt, že nadpoloviční většina dotazovaných sester přiznává promítání předsudků do ošetřovatelských intervencí. Mezi jasná specifika v komunikaci romského dítěte řadí nedostatečnou znalost českého jazyka. V oblasti sebeobsluhy vnímají sestry jako klíčové deficity v oblasti oblékání a hygieny. Většina pozorovaných sester specifika do poskytované péče neaplikovala. Během pozorování byla zjištěna skutečnost, že sestry nemají dostatek vědomostí a zkušeností pro poskytování kulturně specifické péče. Druhá část pozorování byla zaměřena na romské dětské pacienty a na jejich zvláštnosti ve verbálním projevu, sebeobsluze, chování ke spolupacientům a ošetřovatelskému personálu, motorice a v herních aktivitách. V této oblasti se potvrdilo tvrzení sester, týkající se nedostatečné slovní zásoby dětí a deficitu sebepéče v oblasti oblékání a osobní hygieny.Z výsledků výzkumného šetření vyplynulo, že péče o romské dítě má své specifické zvláštnosti, se kterými však sestry neumí pracovat a aplikovat je do poskytované péče. V oblasti komunikace s rodinou by měla být ošetřující sestra iniciativní osobou a zapojovat rodinu do aktivní péče o jejich dítě. Romské děti bývají často velmi živelné, působí nevychovaně a nerespektují společenské mantinely. Mají však i pozitivní vlastnosti, jako jsou vstřícnost, smysl pro hru, upřímnost a otevřenost. Sestry by se proto měly zamyslet nad smyslem ošetřovatelské péče a snažit se vidět v lidech především dobré vlastnosti, a ty využívat k naplnění ošetřovatelského cíle, k prevenci a podpoře zdraví malého romského pacienta.The Romany ethnic group is the largest minority which is living in Czech Republic. This minority group is often characterized as problematic especially due to its specific way of life and different value ladder. These oddnesses are apparent already in the childhood. Also family takes a very spontaneous approach to the Romany child upbringing. Romany child goes to sleep when he wants eats when he wants and no demands are placed on him. Frequent phenomenon is also absence of the preschool education which plays a crucial role in the preparation for the elementary school. Thus into the hospital environment comes often child who was used to his closed world in which he talked only Romany and was surrounded only by his family. Nurse has in that moment a difficult task to provide high quality culture specific care to the ethnic group which is in eyes of society and often also in the eyes of the nurse herself problematic and covered with prejudice. Subject for this bachelor thesis are the specifics of hospital care for child Romany patient. Target of the practical part is to define the specifics of the medical care for child Romany patient. Research was done in form of qualitative research with help of half-standardized interviews method with the nurses working in the children´s inpatient ward. Interviewed were 7 nurses with the wide spread of education level starting from secondary professional education in the subject nurse and paediatric nurse up to nurses with bachelor degree. Second research universe were Romany children in the age of 5 ? 7 hospitalized on the paediatric ward block. By the child patients the hidden observation has been used focused on the social contact with other patients and personnel, motor skills, level of self-care and verbal language. Second part was the hidden observation focused on the care given by nurses on paediatric ward blocks. Nurses were observed by daily activities. Evaluated was especially application of the culture specifics into the offered care and communication with the child while invasive intervention has been executed. To the facts which emerged from the interview belongs that majority of interviewed nurses confess reflecting of prejudice into medical care. They count among clear specifics in communication of Romany child especially insufficient knowledge of Czech language. In the area of self-care they perceive as a crucial deficit putting on the clothes and hygiene. The majority of the observed nurses did not include the specifics into the provided medical care. During the observation was discovered that the nurses do not have enough knowledge and experience for providing the culture specific medical care. Second part of the observation was focused on the Romany child patients and their specifics in the verbal language, self-care, behaviour towards other patients and medical staff, motor activities and playing activities. In this part the statements of nurses concerning the insufficient vocabulary and the lack of self-care in terms of putting on the clothes and hygiene was confirmed. From the results of the research emerged that the medical care for the Romany patient has its specific, which the nurses cannot work with and which they cannot apply into the provided medical care. In the area of communication with the family should the nurse be that active person and involve the family into the care for Romany child. Romany child is very spontaneous, it gives an impression of ill-breeding and does not respect social rules. On the other hand it has also positive personality traits as responsiveness, sense for a game, sincerity and openness. Nurses should therefore have a thought about the sense of hospital care a try to see in human beings especially positive personality traits and use them to the fulfilment of the medical care targets and for prevention and support of health of the small Romany patient.
Keywords:
Child; Nurse; Nursing; Roma; dítě; ošetřovatelství; Romové; sestra Citation: VEJSADOVÁ, Pavlína. Specifika ošetřovatelské péče o dětského romského pacienta. České Budějovice, 2013. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/33509