Original title:
Doporučovací systém pro e-commerce
Translated title:
Recommendation System for e-commerce
Authors:
KORTUS, Lukáš Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Na základě potřeb uživatele, který se rozhoduje mezi mnoha produkty či službami a nechce se zabývat procházením informací o všech těchto dostupných objektech, vzniká potřeba tzv. doporučovacích systémů, které se pokouší nabízet objekty, které by pro něho mohly být zajímavé. Cílem je tedy navrhnout vhodné způsoby zpracování informací o chování zákazníků na serveru a poté navrhnout a realizovat doporučovací systém, který bude využívat takto zpracovaných informací o chování zákazníků a bude poskytovat doporučení pro uživatele hledající informace na serveru tohoto e-commerce. V teoretické části práce se dozvídáme informace o uživatelských preferencích a doporučovacích systémech. V části praktické navrhujeme a programujeme modul pro systém e-commerce, který není omezen problémem studeného startu. Dále se zde zabýváme problémem chybějících údajů. Správnost řešení tohoto problému poté testujeme na datech reálných uživatelů.Based on the needs of the user, who decides between many products or services and does not want to deal with the passing of information available on all of these objects, there is a need for the recommendation systems that try to offer objects that would be for him to be interesting. Objective is therefore to propose appropriate ways of processing information about behavior of customers on the server and then design and implement a recommendation system that will use such processed information about the behavior of customers and will provide recommendations for users seeking information on the server of this e-commerce. In the theoretical part, we learn information about user?s preferences and recommender systems. In the practical part we propose module for e-commerce, which is not limited to the cold start problem. Furthermore, we are concerned with the problem of missing data. The accuracy of the solution to this problem then tested on the data of real users.
Keywords:
e-commerce; recommendation systems; user preferences; doporučovací systémy; e-commerce; uživatelská preference Citation: KORTUS, Lukáš. Doporučovací systém pro e-commerce. České Budějovice, 2013. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Přírodovědecká fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/27596