Original title:
Motivace pracovníků DDM z hlediska motivačních teorií
Translated title:
Motivation teachers DDM of motivation techniques
Authors:
DUTKOVÁ, Pavlína Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá motivací pedagogických a externích pracovníků DDM z hlediska motivačních teorií. Teoretická část obsahuje vymezení pojmu motivace a pojmy s ní související. Zabývá se především motivačními teoriemi s důrazem na Maslowovu hierarchii potřeb. Praktická část pojednává o motivovanosti pracovníků DDM a hledání potřeb, které motivují pracovníky DDM ke své práci. Motivaci z hlediska motivačních teorií hodnotili pedagogové volného času a externí pracovníci čtyřech Domovů dětí a mládeže, tj. DDM Prachatice, DDM Vimperk, DDM Netolice a DDM Volary. Byly zjištěny potřeby (z hlediska Maslowovy hierarchie potřeb), které motivují pracovníky k práci pedagoga volného času v DDM. Mezi zásadní potřeby motivující k práci v DDM patří např. potřeba jistoty, potřeba osobního růstu, potřeba pozitivních vztahů v DDM. Za nejpodstatnější považují pedagogové VČ potřeby naplňující jejich seberealizaci, tj. sebenaplnění, sebezdokonalování, důvěru a respekt.The thesis deals with the motivation of teaching and external DDM personnel from the perspective of motivational theories. The theoretical part contains the definition of motivation and concepts related to it. It mainly deals with theories of motivation with an emphasis on Maslow's hierarchy of needs. The practical part deals with the motivation of workers and DDM search needs that motivate workers to work DDM. Motivation in terms of motivating teachers rated the theory of free time and outside workers. DDM Prachatice, DDM Vimperk, DDM Netolice and DDM Volary. Needs have been identified (in terms of Maslow's hierarchy of needs) that motivate employees to work free time teacher in the DDM. Among the major needs motivating to work in DDM include the need for certainty, the need for personal growth, the need for positive relations with DDM. For educators consider essential in responding to their needs fulfillment, ie, self-fulfillment, self-improvement, confidence and respect.
Keywords:
demotivation; Maslow´s hierarchy of needs; motiva; motivation; motivational factors; motivational theories; reflection factors; satisfaction of needs; teacher motivation; value orientation; work motivation; demotivace; hodnotová orientace; Maslowova hierarchie potřeb; motiv; motivace; motivace učitelů; motivační faktory; motivační teorie; pracovní motivace; reflexe; uspokojení potřeb Citation: DUTKOVÁ, Pavlína. Motivace pracovníků DDM z hlediska motivačních teorií. České Budějovice, 2013. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Teologická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/32242