Original title:
Využití interaktivní tabule ve vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami
Translated title:
Use of Interactive Board in Education by Students with Special Educational Needs
Authors:
KAZDOVÁ, Lenka Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Anotace Bakalářská práce rozebírá problematiku vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení formou interaktivní tabule. První část práce popisuje speciální vzdělávání ? zásady, cíle speciálního vzdělávání a organizaci tohoto vzdělávání. Druhá část je zaměřena na vymezení pojmu mentální retardace, popisuje specifické a hyperkinetické poruchy učení. Ve třetí části jsou popsány specifikace interaktivní tabule včetně interaktivních výukových systémů. Čtvrtá část se zabývá zásady tvorby výukové prezentace, organizačními formami, didaktickými prostředky a výukovými metodami. Hlavní část práce se zaměřuje na popis tvorby prezentací vytvořených v programu Smart Notebook, určené pro interaktivní tabule a pilotní ověřování efektivity takto vytvořených prezentací formou dotazníkového šetření.This bachelor´ s thesis addresses the issue of education of students with specific learning disorders using interactive whiteboard. The first part of this work describes principles, objectives and organization of special education/training. The second part is focused on the definition of mental retardation and describes specific and hyperkinetic learning disorders. The third part of the thesis covers the specifics of interactive whiteboard including the interactive learning systems. The fourth part is dedicated to principles of creation of tutorial presentation, organizational forms, teaching resources and methods. The main part of the work concentrates on the description of creation of presentations created in Smart Notebook designed for interactive whiteboards, and also on verification of effectiveness of created presentations using the questionnaire survey.
Keywords:
interactive whiteboard; learning disorders; mental retardation; preparation and creation of teaching materials; teaching/learning methods; interaktivní tabule; mentální retardace; metody výuky; poruchy učení; tvorba výukových materiálů Citation: KAZDOVÁ, Lenka. Využití interaktivní tabule ve vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami. České Budějovice, 2013. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/28367