Original title:
Vliv online uživatelských hodnocení na poptávku po PC a video hrách
Translated title:
Impact of online user reviews on demand for PC and video games
Authors:
Veselá, Anna ; Mičúch, Marek (advisor) ; Hurník, Jaromír (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Práce zkoumá vliv online uživatelských hodnocení, vyjádřených v 5 hvězdičkovém systému hodnocení, na poptávku po počítačových a video hrách na týdenních datech sesbíraných ze serveru www.amazon.co.uk za období 2000 - 2012. Práce přispívá k diskuzi, která probíhá mezi zastánci teorie superstar a teorie dlouhého ocasu. Panelová struktura datového souboru poukázala na použití metody pevných efektů pro odhad základního i rozšířeného modelu. Oba odhady prokázaly negativní vliv počtu přidělených hvězd na umístění na žebříčku prodejnosti. Základní model určil vliv jednotkové změny počtu přidělených hvězd na umístění o 9 pozic v opačném směru, rozšířený model odhadl tuto změnu na 10 pozic. Odhad pomocí kvantilové regrese také potvrdil negativní vliv hvězd na umístění. Vliv je nejsilnější pro nejnižší kvantil vysvětlované proměnné (tau = 0,05) reprezentující 5 % nejprodávanějších titulů, kde jednotková změna počtu hvězd vyvolá změnu umístění o 35 pozic v opačném směru. S rostoucími kvantily tento vliv klesá až k nule. Tím je prokázáno, že na trhu počítačových a video her online uživatelská hodnocení přispívají k efektu superstar.The thesis examines impact of online user reviews, expressed in 5-star rating system, on demand for PC and video games. Used weekly data are collected from www.amazon.co.uk for period 2000 - 2012. The thesis contributes to discussion which takes place between supporters of superstar theory and supporters of long tail theory. Panel structure of the dataset referred to application of fixed effects model for estimation of basic and extended model. Both estimates proved negative influence of assigned number of stars on sales rank. Basic model estimated influence of one unit change of stars on rank by 9 positions, extended model estimated this change to be 10 positions. Quantile estimate also proved negative influence of stars on sales rank. The influence is strongest for the lowest quantile of dependent variable (tau = 0,05) representing 5 % best-selling titles, where one unit change of stars causes change of 35 positions in opposite direction. With increasing quantiles this influence decreases to zero. It proves that within the market for PC and video games online user reviews contribute to superstar effect.
Keywords:
long tail theory; panel data; quantile regression; superstar effect; video games; kvantilová regrese; panelová data; superstar efekt; teorie dlouhého ocasu; video hry
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/34943