Original title:
Socio-economic context in pharmaceutical industry
Translated title:
Socioekonomické souvislosti farmaceutického průmyslu
Authors:
Šklubalová, Tereza ; Kučera, Dušan (advisor) ; Barton, Monika (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
eng Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[eng][cze] The introductory part of the diploma thesis deals with the concept of health and the factors that influence it. The aim is to grasp the effect of socioeconomic status on the health and to analyze complementary and alternative medicines. The specificity of the health market, the expenditures on the health service, subjects which finance a health care, the state health policy focusing on drug policy and pharmacoeconomic are remarked. The paper also refers to the history of drugs and medicines, their consumption and development in conjunction with pharmacoeconomic. Marketing mix in terms of pharmacy describes the product (i.e. a drug) and its life cycle, the price and price control in the Czech Republic, distribution and promotion associated with advertising. The practical part of the master's thesis specifically shows marketing, innovation, science and research in pharmacy. The examples illustrate the corruption problems and difficulty of fighting against them. The information about the two large pharmaceutical or medical manufacturers are summarized at the end of this thesis.Úvodní část diplomové práce se věnuje pojmu zdraví a faktorům, které jej ovlivňují. Cílem je vystihnout působení socioekonomického statusu na zdraví a analyzovat používání doplňkové a alternativní léčby. Dále jsou komentována specifika zdravotního trhu, výdaje ve zdravotnictví, subjekty financující zdravotní péči, zdravotní politika státu se zaměřením na lékovou politiku a farmakoekonomii. V práci je pojednáno o historii léků a léčivých přípravků, jejich spotřebě a vývoji ve spojení s farmakoekonomikou. Marketingový mix z hlediska farmacie popisuje výrobek (lék) a jeho životní cyklus, cenu a cenovou tvorbu v České republice, distribuci a propagaci spojenou s reklamou. Praktická část diplomové práce patří již konkrétněji marketingu, inovacím, vědě a výzkumu ve farmacii. Na příkladech je zde ilustrována problematika korupce a nesnadný boj proti ní. V závěru jsou shrnuty informace o dvou velkých farmaceutických, případně zdravotnických, podnicích.
Keywords:
drugs; health market; marketing; pharmacoeconomics; socioeconomic status; farmakoekonomie; léky; marketing; socioekonomie; zdravotní trh
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/34754