Original title:
Uplatňovanie politického marketingu počas parlamentných volieb na Slovensku
Translated title:
Application of political marketing in the parliamentary elections in Slovakia
Authors:
Komorová, Michaela ; Boučková, Jana (advisor) ; Pešek, Ondřej (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
slo Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[slo][cze][eng] Táto diplomová práca pomocou Lees-Marshmentu modelu analyzuje predvolebné kampane úspešných politických strán. Na základe skúmania 5 základných aspektov -- volebný prieskum, politický produkt, implementácia produktu, prispôsobovanie produktu a komunikácia sa snaží potvrdiť alebo vyvrátiť hypotézu, že najviac tržne orientovaná politická strana má šancu na získanie najväčšieho volebného zisku. Ďalej opisuje spôsoby financovania politických kampaní a popisuje rôzne negatívne kampane spojené s danými parlamentnými voľbami. Vďaka dotazníkovému šetreniu sa snaží analyzovať vplyvy na rozhodovanie prvovoličov.Diplomová práce pomocí Lees-Marshmentu modelu analyzuje předvolební kampaně úspěšných politických stran. Na základě zkoumání 5 základních aspektů - volební průzkum, politický produkt, implementace produktu, přizpůsobování produktu a komunikace se snaží potvrdit nebo vyvrátit hypotézu, že nejvíce tržně orientovaná politická strana má šanci na získání největšího volebního zisku. Dále popisuje způsoby financování politických kampaní a popisuje různé negativní kampaně spojené s danými parlamentními volbami. Díky dotazníkovému šetření se snaží analyzovat vlivy na rozhodování prvovoličů.The thesis analyses election campaigns of successful parties by Lees-Marshment model. According to five basic aspects - election research, political product, implementation of product, adjustment of product and communication - the work aims to prove or disprove the hypothesis, that more market oriented political party tends to gain more political profit. Furthermore, the thesis describes financing of political parties and several negative campaigns connected to chosen parliamentary election. Thanks to questionnaire market research the work aims to analyse the factors of influence on decision-making of the first-time voters.
Keywords:
elections 2012; market oriented party; political marketing; Lees-Marshment model; politický marketing; volby 2012
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/34477