Název:
Nabídka a poptávka služeb porodních asistentek v ženské populaci
Překlad názvu:
Tender and demand of midwifery services in the female population
Autoři:
GAŠPARÍKOVÁ, Renata Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tématem této práce je nabídka a poptávka služeb porodních asistentek v ženské populaci. Teoretická část je zaměřena na kompetence a role porodní asistentky v péči o ženy v každé etapě jejich života. Pro vypracování práce byly stanoveny dva cíle. Cíl 1: Zjistit, jaká je poptávka služeb porodních asistentek u žen. Cíl 2: Zjistit, jaká je nabídka služeb porodních asistentek pro ženy. Pro výzkumné šetření byla zvolena metoda kvantitativního a kvalitativního výzkumu. V kvantitativním výzkumu byla zvolena dotazníková metoda určená ženám v reprodukčním věku 15-45 let a ženám v klimakteriu ve věku 46-70 let. Hypotéza č. 1 ?Ženy mají zájem o psychoprofylaktickou přípravu k porodu? se potvrdila. Hypotéza č. 2 ?Ženy mají zájem o návštěvní službu v šestinedělí? se také potvrdila, ale hypotéza č. 3 ,,Ženy vyhledávají služby porodních asistentek týkající se života v klimakterickém období? potvrzena nebyla. V kvalitativním výzkumu byla použita technika nestandardizovaného rozhovoru. Výzkumný soubor tvořily tři soukromé porodní asistentky a tři porodní asistentky pracující v privátních gynekologických ordinacích. Na výzkumnou otázku č. 1 ,,Nabízejí porodní asistentky služby klientkám v celé šíři oblasti péče?? odpověděly soukromé porodní asistentky, že poskytují převážně pouze předporodní přípravu pro těhotné ženy a poradenství v šestinedělí. Porodní asistentky v privátních ordinacích poskytují ženám jen minimum služeb, jen pokud mají čas, nabízejí poradenství ženám v období klimakteria. Výzkumnou otázkou č. 2 ,,Liší se nabídka služeb soukromých porodních asistentek a porodních asistentek pracujících v privátních gynekologických ordinacích?? bylo zjištěno, že soukromé porodní asistentky se zaměřují pouze na těhotné ženy a ženy v období šestinedělí. Porodní asistentky v privátních ordinacích převážně asistují lékaři, na ostatní činnosti jim nezbývá čas. Zmapováním situace byla zjištěna malá informovanost o nabídce a poptávce služeb porodních asistentek. Pro zvýšení informovanosti bude použita edukační kampaň prostřednictvím informačních letáků.The subject of this bachelor´s thesis is the offer and the demand for services of midwives in the female population. The theoretical part focuses on the competencies and the role of midwives in the care of women at every stage of their lives. There were set two goals to working out this thesis. Objective 1: Determine what is the demand for midwifery services to women. Objective 2: Determine what is the offer of services of midwives for women. For research survey, the quantitative and qualitative method of research was selected. In the quantitative research, there was chosen the questionnaire method specified for women of reproductive age 15-45 and for women in menopause aged 46-70. Hypothesis 1 ?Women are interested in psycho-prophylactic preparation for childbirth? has been confirmed. Hypothesis 2 ?Women are interested in visiting service in the puerperium? has also been confirmed, but Hypothesis 3 ?Women seek midwives services in the menopausal period? has not been confirmed. In the qualitative research, there was used the technique of nonstandardized interview. The research group consisted of three private midwives and three midwives working in private gynecological surgeries. The research question No. 1 ?Do the midwives offer services to clients across the full range of care?? was replied by private midwives that they provide mainly only antenatal education for pregnant women and counseling in the postpartum period. Midwives in private offices provide minimal services to women, only when they have time they offer advice to women during menopause. By the research question No. 2 ?Is there a difference between services of private midwives and midwives working in gynecological surgeries??, there was found out that private midwives focus only on pregnant women and women during the postpartum period. Midwives in private offices mostly assist to doctors, they have no time for other activities. By mapping the situation there was found only low foreknowledge about the offer and demand for services of midwives. To increase the awareness there will be used an educational campaign by information leaflets.
Klíčová slova:
klimakterium; kompetence; nabídka; poptávka; porod; porodní asistentka; role; těhotenství; šestinedělí; childbirth; competence; demand; menopause; midwife; offer; pregnancy; puerperium; role Citace: GAŠPARÍKOVÁ, Renata. Nabídka a poptávka služeb porodních asistentek v ženské populaci. České Budějovice, 2012. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/26404