Název:
Problémy komunikace sester u pacientů po cévní mozkové příhodě
Překlad názvu:
Communication problems of nurses in pacients after stroke
Autoři:
PECKOVÁ, Jana Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce ?Problémy komunikace sester u pacientů po cévní mozkové příhodě? se zabývá znalostmi sester v komunikaci s pacienty s afázií po iktu. Správná komunikace patří k základním bodům následné léčby tohoto onemocnění. Cévní mozková příhoda může velmi negativně ovlivnit dosavadní život člověka postiženého tímto onemocněním. K této nemoci se následně připojují další negativní projevy vyvolané získanými poruchami kognitivních funkcí. Fatická porucha je při komunikaci s pacientem pro sestry velmi významná. Pacient většinou není schopen vyjádřit se správně či porozumět druhým. Během hospitalizace v nemocničním zařízení je proto velmi důležitá role sestry. Sestra by měla být dostatečně vzdělaná v oblasti komunikace a znát její specifika při tomto onemocnění. Měla by mít k dispozici a též využívat kompenzační pomůcky pro usnadnění a zkvalitnění komunikace s pacienty po cévní mozkové příhodě. Cílem bakalářské práce bylo zjistit, zda sestry dodržují postupy správné komunikace s pacienty po cévní mozkové příhodě, a zmapovat, jaké jsou nejčastější problémy komunikace mezi sestrami a pacienty po cévní mozkové příhodě.Empirická část této práce byla tvořena kvantitativním výzkumem, formou anonymního dotazníku, který byl určen sestrám na neurologických a interních lůžkových odděleních nemocnic v Příbrami, Písku a Českých Budějovicích. Dotazník obsahoval celkem 24 otázek. Bylo rozdáno 107 dotazníků a následně byl výzkum zpracován z 90, tedy 84 % z původního počtu. Byly stanoveny tři hypotézy. První hypotéza předpokládala, že sestry znají zásady správné komunikace s pacienty po cévní mozkové příhodě. Tato hypotéza byla potvrzena. Druhá hypotéza předpokládala, že sestry používají pomůcky ke zkvalitnění komunikace s pacienty po cévní mozkové příhodě. Tato hypotéza byla potvrzena. Třetí hypotéza předpokládala, že sestry mají zájem o další zvyšování kvalifikace v oblasti komunikace s pacienty po cévní mozkové příhodě. Tato hypotéza byla také potvrzena. Stanovené cíle byly splněny na podkladě potvrzených hypotéz. Tato bakalářská práce může posloužit jako edukační materiál pro sestry pracující s pacienty s afázií po cévní mozkové příhodě.The bachelor thesis "Problems in nurses´ communication with patients after cerebral vascular accident? deals with the knowledge of nurses in communication with patients with aphasia after an ictus. Right communication belongs to key points of the subsequent treatment of this disease. A cerebral vascular accident ? a stroke - can negatively affect the life of a person affected by the disease. Other negatives symptoms are provoked by acquired disorders of cognitive function. Phatic failure is of a concern in the nurse-patient communication. Patients are not usually able to express themselves properly or understand others. During their hospitalization the role of a nurse is therefore very important. Nurses should be sufficiently educated in communication and to know the specifics of this disease. Compensation aids to facilitate and improve communication with patients after a stroke should also be available and used by nurses. The objective of this thesis was to determine whether nurses follow the correct procedures in communication with patients after a stroke, and to map the most frequent communication problems between nurses and patients after a stroke. The empirical part of this study consisted of quantitative research, using an anonymous questionnaire that was designed for nurses in neurological and internal wards of the hospitals in Příbram, Písek and České Budějovice. The questionnaire contained a total of 24 questions. 107 questionnaires were distributed and the research was processed with 90 questionnaires, i.e. 84% of the original number. Three hypotheses were stated. The first hypothesis assumed that nurses know principles of good communication with patients after a stroke. This hypothesis has been confirmed. The second hypothesis assumed that nurses use aids to improve communication with patients after a stroke. This hypothesis has been confirmed. The third hypothesis assumed that nurses are interested in further upgrading skills in communicating with patients after a stroke. This hypothesis has also been confirmed. The objectives have been met on the basis of confirmed hypotheses. This bachelor thesis can serve as educational material for nurses working with patients with aphasia after a stroke.
Klíčová slova:
afázie; cévní mozková příhoda (CMP); kompenzační pomůcky; komunikace; pacient; sestra; aphasia; communication; compensation aids; nurse; patient; stroke Citace: PECKOVÁ, Jana. Problémy komunikace sester u pacientů po cévní mozkové příhodě. České Budějovice, 2012. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/26352