Original title:
Možnosti inkluzivního vzdělávání dětí s tělesným postižením v mateřských školách na Písecku
Translated title:
Options for inclusive education of children with physical disabilities in the Písek region´s kindergartens
Authors:
ŠINDELÁŘOVÁ, Eva Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá problematikou inkluzivního vzdělávání dětí s tělesným postižením v běžných mateřských školách. V první části je teoretické ukotvení problematiky. Zde autorka popisuje druhy tělesných postižení, podstatu inkluzivního vzdělávání, kterou porovnává s integrací a specifika dítěte v předškolním věku. V druhém, analytickém oddílu jsou popsány výsledky provedeného šetření. Výzkum byl založen na dvou výzkumných metodách. První byly polostrukturované rozhovory, druhou pak tištěné dotazníky. Práce má charakter případové studie, její závěry tak nemají ambice být zobecňovány na všechny běžné mateřské školy v daném regionu. Přesto však poskytuje aktuální obraz o dané problematice na území píseckého regionu. Zjištění přiblížila představu o postojích veřejnosti k inkluzivnímu vzdělávání dětí s tělesným postižením, dále pak o jejich informovanosti, týkající se tohoto fenoménu.This thesis focuses on the issues of inclusive education of children with special needs in common preschools. The first part includes theoretical introduction to the issue. The author describes different types of physical disabilities, specifics for children of preschool age and the basis of inclusive education. The inclusive education is compared with integration. In the second, analytical part the reader can find results of executed research. The research was based on two methods. The first one was the method of half-structured interviews; the second one was of printed questionnaires. The thesis has character of a case study, yet the results are not intended to be generalised about all common preschools in the region. Nevertheless it offers an actual reflection of stated issue in the region of Písek. The findings gave the idea of the attitude of public towards inclusive education of children with special needs, following with the level of public awareness about this phenomenon.
Keywords:
Inclusive education; Integration; Kindergarten; Preschool age; Psysical disability; Inkluzivní vzdělávání; Integrace; Mateřská škola; Předškolní věk; Tělesné postižení Citation: ŠINDELÁŘOVÁ, Eva. Možnosti inkluzivního vzdělávání dětí s tělesným postižením v mateřských školách na Písecku. České Budějovice, 2012. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/25637