Original title:
Sestavení a ověření psychotréninkového programu na bázi jógových technik pro mladé závodnice ve sportovním aerobiku
Translated title:
Psychotraining composition and attestation for young competitors in Aerobic Gymnastics based on yoga techniques.
Authors:
LEHOVCOVÁ, Tereza Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předkládaná bakalářská práce zkoumá vliv psychotréninku formou jógových technik na mladé závodnice sportovního aerobiku ve věku od 11 - 14 let. Cílem této bakalářské práce bylo ověřit vliv technik jógy na psychickou stabilitu, sebehodnocení a schopnost koncentrace mladých závodnic sportovního aerobiku a následné ovlivnění jejich výkonu a přístupu k tréninku a závodům. V intervenčním psychotréninkovém programu bylo zapojeno 7 dívek, jednalo se o skupinu závodnic, které se pravidelně účastní mistrovství ČR ve sportovním aerobiku. Před programem absolvovaly všechny závodnice vstupní psychotesty. Diagnostickými metodami byly: POMS Profile of Mood States (česká verze MAN, STUCHLÍKOVÁ, HAGTVET, 2005), Osobnostní dotazník B - J.E.P.I. (H.J.EYSENCK - S.B.G. EYSENCK 1994), Sebepercepční škála POP (VÁLKOVÁ, 1995), Technika nedokončených vět (VÁLKOVÁ, 2000) a Test pozornosti d2 (BRICKENKAMP, ZILLMER 2000). Intervenční psychotréninkový program byl sestaven z technik jógy a obsahoval 12 lekcí. Cvičilo se každý týden na konci tréninkové lekce závodnic. Lekce jógy trvala 60 minut. Po dokončení celého intervenčního programu byly vyplněny výstupní psychotesty. K ověření hypotéz byla použita metoda matematické statistiky T-test. Získaná data potvrdila pozitivní vliv intervenčního programu v oblasti pozornosti, orientace na výkon, v sebehodnocení a psychické stabilitě mladých závodnic sportovního aerobiku. Intervenční psychotréninkové programy formou jógových cvičení doporučuji na základě pozitivních výsledků ověřených v této bakalářské práci, jako vhodnou součást sportovní přípravy závodnic.This thesis examines the impact of Interventional Psycho-training program based on yoga techniques for young competitors in Aerobic Gymnastics. The aim of this thesis was to verify the influence of yoga techniques on competitor's psychical stability, self-image, the ability of concentration and its subsequent effect on athletic performance and access to training and racing. There were 7 girls involved in this program in the age from 11 till 14. It was a group of athletes who regularly participate in championship sports aerobics. All competitors had completed a psychological input before the program has started. The diagnostical methods were: POMS Profile of Mood States (Czech version MAN, STUCHLÍKOVÁ, HAGTVET, 2005), Personal questionnnaire B - J.E.P.I. (H.J.EYSENCK - S.B.G. EYSENCK 1994), Self-perceptional Scale POP (VÁLKOVÁ, 1995), The technique of uncomplete sentences (VÁLKOVÁ, 2000) and the Test of Vigilance d2 (BRICKENKAMP, ZILLMER 2000).This program contained 12 lessons. We practiced yoga training every week at the end of a competitors training sessions. Yoga lesson lasted 60 minutes. There were filled in a psychological output after whole program was completed. A particular mathematical statistics called T-test was used to verify the hypotheses. The observed data has proved a positive impact of Interventional Psycho-training program on young competitor´s vigilance improvement, performance orientation and mental stableness. I would recommend the Interventional Psycho-training programs in the form of yoga exercising on the basis of positive results tried in this thesis as an appropriate part of sports training for competitors.
Keywords:
concentration; meditation; psycho-training; relaxation; yoga; jóga; koncentrace; meditace; psychotrénink; relaxace; ásana Citation: LEHOVCOVÁ, Tereza. Sestavení a ověření psychotréninkového programu na bázi jógových technik pro mladé závodnice ve sportovním aerobiku . České Budějovice, 2012. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/25248