Original title:
Ekonomie náboženství a konverze
Translated title:
Economy of Religion and Conversion
Authors:
Zehnalová, Simona ; Potužák, Pavel (advisor) ; Mičúch, Marek (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Tato práce definuje trh náboženství jako síťové odvětví, kdy při určité výši nákladů změny může dojít k uzamčení jedince ve stávající skupině a znemožnit mu tak konverzi. Nejprve je definována užitková funkce participujícího jedince, která je do značné míry ovlivněna pravděpodobností, kterou tento jedinec přikládá existenci Boha a posmrtného života. Práce dokazuje, že při dostatečně velké míře společenského kapitálu může být pro racionálně smýšlejícího jedince výhodné participovat i když není věřící. Empirická část prostřednictvím logitového modelu prokazuje vliv náboženského specifického a společenského kapitálu na rozhodnutí jedince konvertovat. Tento vliv je oproti původním předpokladům kladný (tj. čím vyšší společenský a specifický kapitál, tím větší sklon ke konverzi), na základě čehož můžeme potvrdit tezi, že vlivem růstu specifického kapitálu těchto jedinců roste poptávka po striktnějších organizacích, které eliminují free-riders a poskytují vyšší společenský kapitál.This work defines religion market as a network industry when at a certain level of switching costs can lead in individual's locking up in the current group and thus prevent his conversion. First, the participating individual's utility function is defined. It is largely influenced by the probability which the individual attaches to the existence of God and afterlife. The study shows, that at sufficiently high level of social capital, it is advantageous to participate for rationally minded individuals although they are not believers. The empirical part demonstrates the effect of specific religious and social capitals on individual's decision to convert through the logit model. This influence is positive, compared to original expectations (i.e. the higher the social and specific capital, the higher the tendency to convert). It can confirm the thesis that the influence of these individual's growth of specific capital is causing higher demand for more strict organizations which eliminate free-riders and provide higher social capital.
Keywords:
efect lock-in; religion; social capital; specific capital; switching costs; utility; efekt uzamčení; náboženství; náklady změny; specifický kapitál; společenský kapitál; užitek
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/33765