Original title:
Komparace modelu diskontovaného užitku a modelu hyperbolického diskontování v mezičasové volbě
Translated title:
Comparison of Discounted Utility Model and Hyperbolic Discounting in Intertemporal Decision Making
Authors:
Koranda, Martin ; Chytilová, Helena (advisor) ; Hurník, Jaromír (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Práce porovnává dva základní modely mezičasové volby používané pro výpočet úrokové míry. V aplikační části se testuje, jestli se v preferencích reálných agentů objevují takzvané anomálie modelu diskontovaného užitku. Práce zkoumá Sign Effect, Magnitude Effect a jev obratu preferencí pomocí úrokové míry. Pro její měření a zjišťování zmíněných anomálií je využívána úroková míra dotazníková metoda vyjádřených preferencí. Komparace obou modelů je nejprve provedena teoreticky a následně jsou modely v aplikační části porovnány se získanými daty. Podařilo se přesvědčivě prokázat v aplikační části, že v získaných datech je patrný Sign Effect, Magnitude Effect a obrat preferencí, což značí nekonzistentní časové preference. Podařilo se zjistit, že lidé v reálném životě úročí spíše hyperbolicky než exponenciálně. Roční úroková míra změřená z průměrných respektive mediánových dat je 94,47% respektive 52,26%.Article compares two basic models of intertemporal decision making used for computation of discount rate. In application part it is tested if there are so called anomalies of discounted utility model in preferences of real agents. Article examines Sign Effect, Magnitude Effect and preference reversals by discount rate. For measuring of discount rate and for identifying of these anomalies it is used a questionnaire method of expressed preferences. The comparison of both models is firstly theoretical and then in the aplication part they are compared with a data. It was proved in aplication part that there is evident Sign Effect, Magnitude Effect and preference refersals that indicates inconsistent time preferences. It was observed that people in real life discount rather hyperbolically than exponentially. Annual discount rate measured from mean and median data is 94,47% and 52,26% respectively.
Keywords:
discount rate; discounted utility model; hyperbolic discounting; time preferences; hyperbolické diskontování; model diskontovaného užitku; úroková míra; časové preference
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/33657