Original title:
Neformální vzdělávání jako podpora formálního vzdělávání
Translated title:
Informal learning as support of formal education
Authors:
OHRAZDOVÁ, Jiřina Sára Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá klíčovými pojmy formální vzdělávání, neformální vzdělávání a výchova mimo vyučování. Druhá část se zaměřuje na prostředky, které podporují formální vzdělávání. Jedná se o obsah vzdělávání, prostředí, metody, vztah pedagoga a dítěte a vztahy mezi dětmi navzájem. Důležitá je role pedagoga, který vybírá činnosti a ovlivňuje jejich průběh. Třetí kapitola je případovou studií kontaktního centra Maják, kde probíhá doučování dětí a další volnočasové aktivity pro romské děti. V této části práce je popis zařízení, aplikované teoretické poznatky, osobní zkušenosti s tímto zařízením a rozhovor se sociálním pracovníkem, dětmi navštěvující toto zařízení a paní učitelkou ze školy, kam děti chodí. Z rozhovorů vyplývá, že děti, které Maják navštěvují, jsou více motivovány učit se a ve škole se jejich výsledky zlepšují.The thesis deals with key concepts of formal education, nonformal education and training outside of the classroom. The second part focuses on means that support formal education. This is the content of education, environment, methods, teacher-child relationship and the relationship between the children. The role of a teacher is important he chooses activities and affects their progress. The third chapter is a case study of contact center Maják, tutoring children and organizing other leisure activities for Roma children. This section is a description of the facility, applied theoretical knowledge, personal experience with facility and an interview with a social worker, children visiting the facility and Mrs teacher from school, where children go. The interviews show that children who attend Maják are more motivated to learn and they improve their results in school.
Keywords:
contact centre Maják; education outside of the classroom; formal education; informal education; learning support; lifelong learning; means to support education; nonformal education; nonformal education institutions; celoživotní vzdělávání; formální vzdělávání; informální vzdělávání; instituce neformálního vzdělávání; kontaktní centrum Maják; neformální vzdělávání; podpora vzdělávání; prostředky podporující vzdělávání; výchova mimo vyučování Citation: OHRAZDOVÁ, Jiřina Sára. Neformální vzdělávání jako podpora formálního vzdělávání. České Budějovice, 2012. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Teologická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/25331