Original title:
Podpora vztahu k umění v období základního vzdělávání
Translated title:
The Support of the Relationship towards Art in the Elementary Education.
Authors:
Smetáčková, Zuzana ; Hucková, Barbara (advisor) ; Malcová, Zuzana (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce mapuje problematiku českého vzdělávacího systému a jeho provázanosti s uměním. Upozorňuje na konkrétní nedostatky současného systému a udává příklady některých zahraničních iniciativ ve vzdělávání. Teoretická část zahrnuje charakteristiku faktorů ovlivňujících výši kulturního kapitálu, od které se odvíjí prosperita celé společnosti. Na základě dlouholetého výzkumu Národního informačního a poradenského střediska pro kulturu je dále popsáno, jakým způsobem ovlivňují umělecké aktivity osobnost a hodnotové preference dětí. Praktická část obsahuje výzkum zaměřený na způsob výuky esteticko-výchovných předmětů v Kutné Hoře, který referuje o celkem pozitivním vývoji v této oblasti.The Bachelor thesis concerns the issues of the Czech educational system and its interconnection with the art. It points out certain imperfections of the contemporary system and it gives examples of educational initiatives from abroad. The theoretical part includes the characteristic of factors that affect the amount of culture capital, which directly influences the well-being of the whole society. On the grounds of a long-term research done by the National Information and Advisory Centre for Culture is described in what way the art activities influence the personality and value preferences of the child. The practical part includes a research that focuses on the teaching of the aesthetic-educational subjects in Kutna Hora. This research refers about relatively positive progress.
Keywords:
Art; Culture; Education; kultura; umění; vzdělávání
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/33025