Original title:
Vnímání aditivních látek spotřebitelem
Translated title:
Consumer perception of additives
Authors:
Hartmanová, Kateřina ; Horová, Olga (advisor) ; Bosák, Miroslav (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2011
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá tématem Vnímání aditivních látek spotřebitelem. V teoretické části jsou charakterizovány aditivní látky, jejich značení a legislativa. Další část se zabývá bezpečností a toxicitou aditiv, kde je rovněž popsán postup posuzování zdravotní nezávadnost aditiv a potenciální zdravotní komplikace. Také se zde vyskytuje výčet nejrizikovějších aditivních látek či skupin. Teoretickou část uzavírá kapitola, jež se zabývá médii a jejich působení na spotřebitele v oblasti aditiv. V praktické části je pomocí dotazníkového šetření proveden výzkum o informovanosti spotřebitelů, jejich přístupu k aditivům a k zvyklostem. Cílem práce je zanalyzovat, jaký má spotřebitel postoj k přídatným látkám., zda je vnímá a pokud ano, pak jak je vnímá. Cílem je rovněž zjištění, jak spotřebitelé vnímají aditiva z hlediska zdraví a zdravého životního stylu. Analýza údajů výzkumu je stěžejní pro vyvození závěrů a navržení vhodných opatření v oblasti aditivních látek.The bachelor thesis focuses on the topic "Consumer perception of additives". In the theoretical part are characterized additives, their labeling and legislation. Another part deals with safety and toxicity of additives, where is also described a procedure for assessing the harmless of additives and potential health complications. Also, there is a list of the highest-risk additives and their groups. The theoretical part ends with the chapter dealing with the media and their effect on consumers regarding the additives. In the practical part is done a research regarding consumer awareness, their attitude to additives and habits they have by using a questionnaire survey. The aim of this thesis is to analyze consumer's attitude toward additives, whether he perceives it and if so, then how he perceives it. The goal is also to determine how consumers perceive the additive in terms of health and healthy lifestyles. Analysis of researched data is crucial to draw conclusions and to propose appropriate action in the field of additives.
Keywords:
additives; consumer perception; healthy lifestyle; risk; toxicity; aditivní látky; rizika; spotřebitelské vnímání; toxicita; zdravý životní styl
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/31274