Original title:
Spolupráce asistentů pedagogů s učiteli na základních školách
Translated title:
Cooperation of Teacher´s Assistents with Teachers at Basic Schools
Authors:
MALČÁKOVÁ, Eva Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Autorka se v bakalářské práci zabývá problematikou a některými základními poznatky souvisejícími s profesí asistenta pedagoga a jeho spoluprací s učitelem na základních školách. V teoretické části jsou předneseny některé definice, pojmy a zákony, které se touto problematikou zabývají. Dále je zde snaha charakterizovat jednotlivé druhy asistentů, větší pozornost je věnována asistentovi pedagoga pro zdravotně postižené nebo znevýhodněné děti. Poslední část práce je stěžejní a zaměřuje se na spolupráci asistentů a učitelů. V jejích jednotlivých podkapitolách jsou nastíněny kompetence asistenta i učitele, jejich srovnání a návrhy na možnou spolupráci. Empirická část práce je zpracována pomocí dotazníků a rozhovorů s asistenty a učiteli. Rozhovory jsou zaměřeny zejména na zmapování konkrétních činností asistenta pedagoga a možnosti spolupráce s učitelem.The author bachelor's thesis deals with the problem and some basic knowledge related to the teacher assistant profession and his cooperation with the teacher in elementary schools. In the theoretical section are presented some definitions, concepts and laws that deal with this problem. Then there is the attempt to characterize the different types of assistants, greater attention is paid to the teacher assistant for the disabled and disadvantaged children. The last part is fundamental and is focussed on the cooperation of teachers and assistants. In their individual subsections are outlined competence of teacher assistant and teacher, their comparisons and suggestions for possible cooperation. The empirical part is processed by questionnaires and interviews with teachers and assistants. Interviews are mainly focused on mapping of specific activities of teacher assistant and opportunities for cooperation with the teacher
Keywords:
competence.; legislative provisions; students with disabilities disability or handicap; teacher; Teacher assistant; Asistent pedagoga; kompetence.; legislativní ustanovení; učitel; žáci se zdravotním postižením nebo znevýhodněním Citation: MALČÁKOVÁ, Eva. Spolupráce asistentů pedagogů s učiteli na základních školách. České Budějovice, 2012. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/24276