|
Pohybová aktivita žáků staršího školního věku v době nouzového stavu
Homola, Martin ; Pokorný, Ladislav (vedoucí práce) ; Kainová, Lucie (oponent)
Diplomová práce se zabývá pohybovou aktivitou žáků staršího školního věku, tedy žáků 2. stupně základní školy, v době nouzového stavu způsobeným koronavirovou pandemií. Cílem práce je na základě teoretické analýzy a výsledků vlastního výzkumného šetření zmapovat a porovnat program výuky tělesné výchovy v distanční formě ve vybraných základních školách. Teoretická část se věnuje problematice pohybové aktivity, období staršího školního věku, nouzového stavu a s tím spojené nadměrné sezení a sociální izolace. Tuto část uzavírají návrhy vhodných témat pro distanční výuku tělesné výchovy. Praktická část se konkrétně zaměřuje na obsah, objem, intenzitu výuky tělesné výchovy, komunikací učitele s žáky v distanční formě, ale i na volnočasovou pohybovou aktivitu. K zjištění výsledků pro praktickou část jsem zvolil dotazníkové šetření žáků 2. stupně vybraných základních škol a rozhovory s učiteli tělesné výchovy. Součástí těchto výsledků jsou i konkrétní návrhy vhodných témat pro distanční výuku tělesné výchovy od žáků i učitelů vybraných základních škol.
|
| |
|
Age-related variables in ELT training
Koutská, Iva ; Dvořák, Bohuslav (oponent)
Univerzita Karlova Pedagogická fakulta Katedra anglického jazyka a literatury RIGORÓZNÍ PRÁCE ABSTRAKT V ČESKÉM JAZYCE Age-related variables in ELT training Příprava učitelů anglického jazyka pro různé věkové skupiny Mgr. Iva Koutská, Ph.D. Studijní program: Učitelství pro střední školy Studijní obor: Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - anglický jazyk 2020 Abstrakt Příprava (budoucích) učitelů anglického jazyka má v České republice dlouhou tradici, nicméně existuje zde jedna oblast, která je v přípravě budoucích učitelů anglického jazyka i v další přípravě/v dalším rozvoji stávajících učitelů anglického jazyka stále podceňovaná, a to je příprava (budoucích) učitelů anglického jazyka pro různé věkové skupiny, respektive pro všechny věkové kategorie. Programy přípravy učitelů anglického jazyka jsou orientované na základní školy (tj. 1. stupeň a 2. stupeň) a na střední školy. Typický český absolvent je tedy připraven a vzdělán k výuce anglického jazyka pro věkovou skupinu 6-19 let. Nicméně počet učitelů anglického jazyka v pre-primárním vzdělávání, či v kurzech pro dospělé a seniory stoupá každým dnem a vzdělávání v andragogice ani učitelství pro mateřské školy s přípravou (budoucích) učitelů anglického jazyka není nijak propojeno. Což v důsledku znamená, že učitel...
|
| |
| |
|
Předčasné odchody žáků ze střední školy
Kalašová, Renata ; Zvírotský, Michal (vedoucí práce) ; Thorovská, Alena (oponent)
Tématem diplomové práce je fenomén předčasných odchodů žáků ze středního vzdělávání, který stále častěji končí úplným zanecháním studia. Tento problém nabyl nezvykle velkých rozměrů a jeho dopad je zřejmý nejen pro školství, ale je to společenský problém zasahující do ekonomiky, psychologie, sociologie a dalších oborů. Cílem práce je nejen vymezení předčasných odchodů žáků ze středního vzdělávání, jejich možné příčiny a souvislosti, ale sleduji osobnost žáka z pohledu vývojové psychologie. Součástí práce jsou i zkušenosti a opatření k zamezení předčasných odchodů ze zahraničí. Ve své teoretické části čerpám nejen z odborné literatury, mezi další zdroje patří odborné časopisy, práce Národního ústavu vzdělávání a školský zákon. Praktickou část jsem věnovala empirickému výzkumu, který rozděluji na několik částí. Je zde využit kvantitativní výzkum, který se uskutečnil na základě sběru dat ze školní matriky a je doplněn o dotazníkové šetření pedagogů, vedení školy a nově nastupujících žáků. Z výzkumu vyplynulo, že předčasné odchody se primárně týkají žáků odborných škol. Důvodem ukončení vzdělávání je nejčastěji nezájem o obor a zde jsem provázala své šetření s dotazníkem nově nastoupených žáků, kde jsem se dotazovala co, nebo kdo jim pomohl s výběrem oboru, školy. Nejčastěji žáci uvedli, že se rozhodli...
|
| |
|
Výuka volejbalu v hodinách tělesné výchovy na základních a středních školách
Plochá, Johana ; Vorálek, Rostislav (vedoucí práce) ; Kočíb, Tomáš (oponent)
Název: Výuka volejbalu v hodinách tělesné výchovy na základních a středních školách Cíle: Cíl byl zaměřen na průzkum znalostí a zkušeností žáků ze základních a středních škol o sportovní hře volejbalu. Dílčím cílem bylo zjistit, jakým způsobem pedagogové vyučují volejbal v hodinách tělesné výchovy na základních a středních školách. Metoda: V bakalářské práci se vyskytuje kvantitativní metoda. Data byla získána prostřednictvím anonymních dotazníků od pedagogů tělesné výchovy a žáků základních a střední škol. Výsledky: Z výsledků vyplývá, že žáky základních i středních škol výuka volejbalu při hodině tělesné výchovy zajímá. Znalost volejbalových pravidel žáci prokázali na dostačující úrovni a učitelé tělesné výchovy vytváří optimální podmínky pro výuku volejbalu během tělesné výchovy. Klíčová slova: Tělesná výchova, vyučovací předmět, žák, učitel, Rámcový vzdělávací program.
|
|
Učební pomůcky při výuce grafického designu
Římanová, Eliška
Bakalářská práce „Učební pomůcky při výuce grafického designu“ se zaměřuje na vytvoření didaktické pomůcky, a to pracovních listů, které se budou dále využívat při výuce oboru grafický design v odborném předmětu písmo a typografie. Vzhledem k velkému rozšíření grafického designu, kterým jsme neustále obklopeni, je velmi pod-statné připravit pro pracovní trh zdatné grafické designéry, kteří mají profesionální znalosti tohoto oboru. Na českém trhu je, i přes rozšířenost tohoto oboru, jen velmi malé množství odborné literatury a učebnice prakticky neexistují. Teoretická část se zaměřuje na charakteristiku studijního oboru grafický design se zaměřením na klasickou a počítačovou grafiku, profil absolventa, definování pojmu didaktická pomůcka a jeho dělení. V praktické části je charakterizován obor grafický design a jeho základní dělení. Hlavním cílem praktické části je vytvoření didaktické pomůcky – pracovních listů pro podporu výuky předmětu písmo a typografie (PTY), který je jedním ze stěžejních předmětů v prvním ročníku studia. Tyto pracovní listy jsou vytvořeny pro všechny žáky a obsahují nejpodstatnější informace. Jednotlivé pracovní listy obsahují také metodické listy pro učitele.
|
|
Znalosti žáků na vybrané střední odborné škole z předlékařské první pomoci
Horáková, Nikol
Bakalářská práce je zaměřena na téma „Znalosti žáků na vybrané střední odborné škole z předlékařské první pomoci“. Cílem teoretické části je definovat pojem předlékařská první pomoc, vyjmenovat a vysvětlit druhy první pomoci, konkretizovat obecné postupy při poskytování první předlékařské pomoci a rozebrání problematiky didaktických testů. Při zpracování teoretické části práce jsou použity metody analýza, srovnávání a syntéza. Cílem praktické části je za pomoci průzkumného šetření, metodou didaktického testu zjistit, popsat a interpretovat stav teoretických znalostí u žáků na Střední průmyslové školy chemické v Brně z oblasti předlékařské první pomoci. Na základě zjištěných výsledků od respondentů, je formulován závěr a doporučení pro pedagogickou praxi.
|